6 nya artister klara för Malmös Öresundsfestival

6 nya artister klara för Malmös Öresundsfestival

Öresundsfestival har sex nya namn klara. Dansk gitarrpop i toppklass och svensk power-rap på hårda, energiska beats är två av de nya tillskotten, som kan skrivas till det växande programmet.

Mads Langer (DK), Gnučči (SE), Vit Päls (SE), O-Hund & Antonio D med Lide Najs (SE), RA (SE), Feivel (SE).

Den 30-31 maj 2014 kommer Malmös spelställen att fyllas med konserter med svenska och danska band och musiker, när festivalsuccén Öresundsfestival går av stapeln för tredje året i rad.

De sex nya namnen spänner brett från dansk gitarrpop i toppklass och cool svensk power-rap över postpunk med no-bull-shit-attityd och tillbakalutade reggaevibes till feminin, nordisk ljudbild och sprudlande, svenskspråkig kollektiv-pop.

Mads Langer (DK)

Mads Langer har placerat och cementerat sig som en av Danmarks väsentligaste och mest populära sångskrivare under de senaste åren. Med fyra album i bagaget och konserter som säljer ut innan biljetterna släppts, har Mads Langer träffat en musikalisk guldådra med sin melodiska gitarrpop och formidabla närvaro. Mads Langer är en enastående popmusiker med internationellt skivkontrakt och en stor fanskara över hela Europa.

Gnučči (SE)

Gnučči är coolare än cool. Bakom artistnamnet gömmer sig rapparen, sångaren, låtskrivaren och performanceartisten Ana Rab, som har etablerat sig som en av Sveriges mest intressanta och lovande artister. Gnučči är ett energipaket, som mixar rap, dancehall, pop, grime och house med hårda energiska beats. Hon samarbetar med bland andra Spoek Mathambo, Schlachthofbronx, Mash Up International och Looptroop Rockers, och hennes vilda konsertframträdanden har snabbt spridit ryktet om hennes överlägsenhet på internet och i klubbvärlden.

Läs mer om de övriga artisterna Vit Päls (SE), Lide Najs med O-Hund & Antonio D
med (SE), RA (SE), Feivel (SE) på www.oresundsfestival.com

Programmet, som är offentliggjort fram till nu, är

Mads Langer (DK), Gnučči (SE), Den Sorte Skole (DK), Linnea Henriksson (SE), Sleep Party People (DK), Vit Päls (SE), Baby in Vain (DK), Lide Najs med O-Hund & Antonio D (SE), Kill J (DK), RA (SE), Karl William (DK), Feivel (SE), Helhorse (DK), Mont Oliver (DK), OLD (SE), Stereo Explosion (SE) – Fler artister och band tillkommer.

Mer om Öresundsfestival

Öresundsfestival genomförs den 30 och 31 maj 2014 på spelställen i och omkring Folkets Park i
Malmö. Det är nära gångavstånd mellan alla spelställen och till tågstationen ”Triangeln” (29 minuter med direkttåg från Köpenhamn H).

Biljetter

Biljetter säljs via Biljettforum:

1 dag 200 SEK + avgift

2 dagar 325 SEK +
avgift

13-17 år: Tillträde
till konserterna med inte klubbprogrammet efter midnatt

1 dag 150 SEK + avgift

2 dagar 250 SEK +
avgift

Fram till 31 mars med möjlighet till Early Bird-rabatt.

www.oresundsfestival.com/ www.facebook.com/oresundsfestival

För mer information var vänlig och kontakta

Festivalchef: Nicklas Johansson, Malmö stad, nicklas.johansson@malmo.se 0709-34 12 64

Projektledare: Johannes Dybkjær Andersson, Volume, johannes@volume.dk