Årets Malmöfestival inställd - evenemangsfyllt 2021 bjuder på både Malmöfestivalen och World Pride

Malmö stad har beslutat att ställa in årets Malmöfestival. Beslutet kommer som en följd av den rådande coronapandemin och regeringsförordningen om förbud av sammankomster med fler än 50 personer. Det blir istället ett extra evenemangsfyllt 2021.

Beslutet om årets Malmöfestival har dröjt då Malmö stad precis som andra arrangörer avvaktat för ett se om sammankomstförbudet skulle kunna hävas framåt sommaren, samtidigt som ett beslut kring festivalens framtid 2021 också behövde fattas.

Malmöfestivalen engagerar hundratals aktörer och föreningar men även ett stort antal besökare.

– Festivalen är en mötesplats för alla, men i år kan vi inte mötas på samma villkor. Det är såklart ett tungt beslut att ställa in, men ett nödvändigt sådant. Det är av yttersta vikt att vi alla gör vad vi kan för att tillsammans minska smittspridningen och ta oss igenom detta. Det är dock glädjande att få berätta att Malmöfestivalen kommer tillbaka 2021, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd för teknik och service.

Malmö stad har arbetat för att möjliggöra att både Malmöfestivalen och det globala jättearrangemanget Copenhagen 2021 – WorldPride och EuroGames ska kunna äga rum i augusti 2021. Nu står det klart att evenemangen avlöser varandra och att Malmöbor och besökare kan vänta sig en helt unik folkfest under två veckor i augusti nästa år.

– Genom att evenemangen läggs direkt efter varandra både utnyttjar vi stadens resurser på bästa sätt och möjliggör för att respektive evenemang får det utrymme och de förutsättningar de behöver, vilket är till glädje för både Malmöborna och de besökare som väntas komma, säger Håkan Linné (L), 1:e vice ordförande i tekniska nämnden.

För Malmö Pride, som är projektägare för den svenska delen av WorldPride, är beslutet glädjande.

– Vi är mycket glada över att det blir en Malmöfestival och WorldPride i augusti nästa år. Copenhagen 2021 är ett internationellt arrangemang och Malmöfestivalen en mer lokal angelägenhet. Festivalerna kommer att stärka varandra och både gynna stadens synlighet och oss som community, säger Tove Karnerud, vice ordförande i Malmö Pride.

Fakta om evenemangen

• Malmöfestivalen äger rum 7-11 augusti 2021
• Copenhagen 2021 – WorldPride och EuroGames äger rum 12-22 augusti 2021 i Köpenhamn och Malmö

För ytterligare information och kommentar, kontakta:

Andreas Schönström via Anders Malmström, pressansvarig (S), 0768-707952
Håkan Linné, 0701-893631 eller via Christoffer Karlsson, presskontakt (L), 0734-166497
Tove Karnerud, vice ordförande i Malmö Pride, 072-3995804