Fotograf Sonia Ziegler

Årets stora skateboardarrangemang med konferensen Pushing Boarders

14–18 augusti händer det!
Konferens på föreningen Bryggeriet och Moriska Paviljongen.
Skateboardarrangemang och filmfestival på olika platser i staden.
Rikstäckande utställning på Parktorget i Folkets Park

Årets stora skateboardarrangemang kompletteras av en konferens!

Den 14-18 augusti arrangeras Skate Malmö Street på olika platser i Malmö. Nytt för i år är att arrangemanget kompletteras av konferensen Pushing Boarders. Under fem dagar pågår panelsamtal, utställningar, filmfestival och naturligtvis skateboardtävlingar.

Utöver Pushing Boarders och SMS innehåller ”superskateveckan” även riksutställningen SKATE 2019 och skatefilmfestivalen Smörgåsboard.

Pushing Boarders har sitt ursprung i London och samlar akademiker, välgörenhetsorganisationer, intressegrupper, media och industri med koppling till skateboard för att håla panelsamtal, mötas och utveckla skateboardkulturen. Panelerna lyfter akademisk forskning och behandlar ämnen som stadsutveckling, kulturarv, jämställdhet och sociala medier.

Framträdande paneldeltagare 2019 är skateboardstjärnorna Lacey Baker och Rick McCrank. Malmö representeras av bland andra Karin Book från Malmö Universitet, John Dahlquist från Bryggeriets Gymnasium och Gustav Svanborg Edén från Malmö stad.

Skate Malmö Street (SMS) är Malmös skateboardarrangemang i gatumiljö och tar över på eftermiddagarna efter Pushing Boarders panelsamtal. I år ligger särskilt fokus på stadsutveckling och arrangemanget har som målsättning att skapa långsiktiga mervärden för hela Malmö. Hela skatevärlden samlas i Malmö och stadens arbete med skateboard ses som ett föredöme.

- Pushing Boarders samlar ett tvärsnitt av hela skatevärlden och ger alla en röst. Det finns ingen bättre plattform för att utveckla skateboardkulturen och vi är stolta att Malmö agerar värdstad 2019. Att konferensen kan sammanfalla med Skate Malmö Street innebär dessutom ett fantastiskt tillfälle att visa hur arrangemangen kan bidra till stadslivet långsiktigt. När tävlingarna packar ihop ska det finnas något kvar för Malmöborna, säger Gustav Svanborg Edén, skatesamordnare från fastighets- och gatukontoret.

- Pushing Boarders är en chans att sammanföra de mest hörda rösterna inom skateboard med de minst hörda för att samtala om det som rör och berör våra liv, våra identiteter och vårt utövande. Malmö är världens mest progressiva stad när det kommer till att integreraskateboard med stadslivet och en självklar värd och partner för den här typen av samtal, berättar Stuart MacLure från Pushing Boarders

Förra årets Skate Malmö Street har uppmärksammats internationellt. Arkitekten och skateproffset Alexis Sablone designade för 2018 års SMS en skateanpassad installation på Värnhemstorget.The Lady in the Square har sedan dess lyfts i flera artiklar, däribland New York Times och I-D Magazine. Se länklista

Kontakt
Gustav Svanborg Edén, skatesamordnare, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, gustav.eden@malmo.se, 0733-237734