Årets två första Kulturexpressen stipendiater lyfter fram graffiti- och scenkonst i Malmö

Först ut till att få Kulturexpressen – en snabb slant i år, är ett graffitiprojekt och ett scenkonstprojekt. Båda projekten kommer att visas i Malmö under augusti. Totalt sökte fem projekt stipendiet - två blev beviljade stipendier. Dessa två projekt får 10 000 kronor vardera.

Sam Candia kommer under sommaren tillsammans med andra graffitiintresserade Malmöbor göra ett graffitiprojekt som de sedan kommer att ställa ut i Malmö. Med detta projekt vill Sam lyfta fram Malmös graffitistil och tillsammans med de andra få visa upp sina verk. Sam Candia har tidigare fått Kulturexpressen – en snabb slant i Malmö för sitt projekt Fixed Gear, 2009.

Det andra projektet som får Kulturexpressen är scenkonstprojektet The 2012 Phrophecy. Sara Rosberg som är producent för projektet, kommer att tillsammans med sin grupp att genom dans, rörelser och digital story telling, tolka 2012-teorierna kring vad som kommer hända jorden år 2012. Bland annat kommer Nostradamus, Maya och Planeten X teorier att tolkas. The 2012 Phrophecy kommer att spelas på Barnens Scen i Folkets Park den 19 augusti.

Det var totalt fem projekt som sökte stipendiet denna omgång. Kulturförvaltningen samlar Kulturexpressenansökningar under tvåveckorsperioder och tar snabbt beslut, det vill säga de som söker får besked inom två veckor. Nästa ansökningsomgång är den 11 juli.

Stödformen Kulturexpressen – en snabb slant är ett stöd som kan sökas av Malmöbor som har kreativa idéer inom kulturområdet. Detta är den andra testperioden för stödet som startade 2009. Från och med den 14 juni till och med december i år kan Malmöbor söka stipendiet.

Information om Kulturexpressen: www.malmo.se/kulturexpressen.

Kontakt: Kulturförvaltningen, t f projektledare Kulturexpressen Karin Lei tel  0708-32 54 35 , e-post karin.lei@malmo.se