Åskådarrollen granskas på Malmö Museer

Den 12 september invigs utställningen Spelar roll på Malmö Museer. Spelar roll lyfter fram betydelsen av ett samhälles normer, hur det går till när normer förskjuts och under vilka omständigheter vi väljer att inte agera.

När hemska saker händer talar vi ofta om offer och förövare. Men många gånger finns också en tredje part, åskådaren. Den som ser men kanske inget säger. Om de agerat annorlunda, vad hade hänt då? Ja, vad spelar åskådaren egentligen för roll? Utställningen undersöker vem åskådaren är och vad som gör det möjligt eller omöjligt att ingripa.

– Genom att titta närmare på autentiska händelser, både historiska och samtida, ges besökare möjlighet att reflektera över åskådarens roll och fundera kring ansvar och varför vi gör som vi gör, berättar överintendent Eskil Franck från Forum för levande historia vilka har producerat utställningen.

Spelar Roll sätter besökarens civilkurage på prov. Den är nu ute på en två år lång turné. På varje plats den besöker får ungdomar delta i pedagogledda workshops och lärare fortbildas med utgångspunkt i utställningen. Givetvis är den öppen för allmänheten, för alla som pallar att svara på frågan om hur mycket civilkurage som man faktiskt har, om man griper in eller står bredvid och tittar på, när något verkligen händer.

Pressvisning
Välkommen till pressvisning torsdag 9 september kl 10 på Slottsholmen, Malmö Museer.

Under pressvisningen deltar en högstadieklass från Augustenborgsskolan. Deltar gör också projektledare Christina Gamstorp och pressekreterare Johan Perwe från Forum för levande historia.

Invigning
Utställningen invigs söndag 12 september kl 13 med invigningstal av Eskil Franck, överintendent på Forum för levande historia samt Birthe Müller, verksamhetsledare vid Humanitetens hus, Röda korset.

- Intendent Jenny Eliasson, Malmö Museer, tel 0709-46 35 14
- Pressekreterare Johan Perwe, Forum för levande historia, 0702–59 38 19

Mer information om utställningen och det pedagogiska materialet finns på www.levandehistoria.se/projekt/spelarroll

finns på www.levandehistoria.se/press/pressbilder

* Forum för levande historia är en myndighet som med utgångspunkt i Förintelsen och andra brott mot mänskligheten arbetar med frågor som rör tolerans, demokrati och mänskliga rättigheter. Vårt uppdrag är att sprida kunskap och engagera och uppmuntra till självständigt tänkande.

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00