Årets Malmöfestival tackar för sig - åtta dagar av festivaleufori!

Åtta dagar av festivaleufori - så blev Malmöfestivalen 2023!

Hur sammanfattar vi 1300 programpunkter, på 20 olika spelplatser på en yta av cirka 89 fotbollsplaner? Kanske kan vi prata om den radiostyrda älgen på Hooja, Benjamin Ingrossos hyllning till Malmöpubliken, när K-pop festival 040 på Fontänen lockade 800 till dans eller när 4500 pinnar byggdes ihop på Barnlandet.

Det blev en Malmöfestival i år igen och denna gång spelade fler än någonsin på Stora Scenen. Benjamin Ingrosso drog en publik på cirka 25 000 personer, Wilmer X lockade storpublik trots regnet, Orchestra Baobab tog senegalesiska rytmer till Malmö och Panetoz fick hela publiken att både dansa och pausa. En radiostyrd älg var det mest udda inslaget under Hoojas spelning, Carole Samaha stod för fantastiska toner från Mellanöstern och At the Gates kontrasterade med en headbangande moshpit. Sist men inte minst avslutade Miss Li inför ett fullsatt Stortorget.

- Årets Malmöfestival är speciell på så många sätt, vi sade farväl till Gruset, en tradition sedan 1985. Samtidigt samlades vi i en tid då många kanske behövde varandras sällskap som mest. Vilken mötesplats vi skapade! Malmöfestivalen förenar ung som gammal, nykommen som festivalveteran, och det är kanske precis detta som gör festivalen mer relevant än någonsin. Tack Malmö! säger Helena Cedrins, projektledare för Malmöfestivalen.

Under festivaldagarna fyllde hiphopen 50 år. Ett överraskningsbesök från Advance Patrol, ett gästspel av Petter under Adaams konsert och en spelning med Asme sammanförde det nya och det gamla i genren. ManiFestivalen tog sin rätta plats i stadsrummet och japanska Naoko Sakata körde ett tre timmar långt framträdande i S:t Petri kyrka.

Gatuscenen – en oväntad uppstickare

Med sin nya centrala plats på Gustav Adolfs torg samlade Gatuscenen en unik publik för varje spelning. Club Mermaid feat. Elecktra spetsade till det med en magisk dragshow och Malmö Opera tog med oss på en resa genom en hel säsongsrepetoar. Avslutade festivalen gjorde Olof Dreijer med sitt genrekaotiska DJ-set under en gigantisk discokula.

Matområdet bjöd på välsmakande bredd och ljuvligt häng
Över 30 nya aktörer och mat från så skilda platser som Libanon, Sri Lanka och Ystad gjorde matområdet till en ljuvlig gryta av smaker och dofter. Fler besökte området jämfört med 2022 års festival. Bland många framgångsrika inslag märktes den nya kaffelunden som gjorde succé hos festivalbesökarna med bakverk och isglass på räddad frukt.

Älskat barnområde och ny publik hittar till Manegen

Under veckan flödade kreativiteten och upptäckarlusten på Barnlandet. Barn i alla åldrar byggde tillsammans det gigantiska konstverket “Din bästa plats” av totalt 4500 träpinnar. Besökarna formade det av Malmö Konsthall initierade lerkonstverket “Farkoster och universum” med hjälp av 350 kg lera, och njöt av konstnären Mary Torelds färgade vatten i klämvänliga vattentäta behållare. Mitt i allt blev cirkusdirektören Le Pianoteur områdets snackis med sitt pianospel på en smått osannolik elcykel som sprutade rök och såpbubblor! Besökare och aktörer kom från Ukraina, Colombia, Finland, Danmark och Katalonien och mångfalden var även stor bland kön och funktionsnedsättningar. I Sydsvenskan fick Barnlandet 10 000 glassar i betyg av tidningens testpatrull!

Manegen utvecklades till den fina oas av kultur och scenkonst som den är. Sara Parkman, humorshowen Oslipat och Dinosaurierockaren Pappa Kapsyl fyllde tältet till sista plats! Andra uppskattade föreställningar var cirkusshowen Apple Saucy med David Eriksson och performancet Korobka med Henrik & Louise. Uppenbart i år är att kulturscenens blandning av scenkonst, musik och humor attraherar flera, både kulturvana och förstagångsbesökare.

Lokala Malmöpärlor lockar fler än någonsin
Malmöscenen har blivit ett vattenhål för Malmös livescen. Klubbar som Basbistron, The Cowgirl Gallery och Malmö Folk & MIX Musik lockade till sig musikentusiaster såväl på eftermiddagar som kvällar. Och Fontänen visade vilken stark och vibrerande dansscen den är, där Vogue Ball, K-pop festival 040 – som fick hela 800 personer att delta i dansen – och Sofielund in da House hade fantastiska kvällar!

- Vi blir lika glada varje år över att se att så många Malmöbor uppskattar alla fantastiska upplevelser festivalen bjuder på. Nu blickar vi fram mot nästa år 2024, då fyller festivalen 40 år. Det kommer att bli en rejäl fest, säger Peter Lind, projektledare för Malmöfestivalen.

Nästa år ses vi den 9-16 augusti. Tack till alla som gör Malmöfestivalen möjlig!

Fastighets- och gatukontoret: Elina Carlstein

Kommunikatör 0768-95 08 03