Adjö Västra hamnen – en industri flyttar ut

Alla har vi sett vindkraftverk som ståtligt reser sig i landskapet. I Västra Hamnen i Malmö finns EWP, Enercon Windtower Production, som tillverkar vindkraftstorn. År 2015 beräknas EWP flytta tillverkningen till Ystad. I fotoutställningen ”Adjö Västra hamnen” som öppnar den 28 januari på Malmö Museer möter vi människorna som arbetar där och platsen där tornen tillverkas.

Produktionen av vindkraftstorn inleddes av Kockums Industrier 1998. I byggnaderna som är från 60-talet tillverkades tidigare fartygssektioner och u-båtar i regi av Kockums Mekaniska verkstad. Idag arbetar 250 personer hos EWP i treskift för att leverera minst 6 torn/vecka. Här arbetar svetsare, plåtslagare, plåtarbetare, montörer, transportare, kranförare, ingenjörer och många fler.

År 2015 beräknas EWP flytta tillverkningen till Ystad. När de flyttar från det område som kallas varvsstaden går ett stycke industrihistoria i graven. Många av de gamla byggnaderna kommer då att ersättas med nya. Man vill skapa en stadsdel som förbinder Västra hamnen med Malmös centrum.

Bilderna är tagna under november och december 2010 av Andreas Nilsson, fotograf på Malmö Museer.

Utställningen visas på Teknikens och Sjöfartens hus, Malmö Museer, den 28 januari–8 april 2012.

Pressvisning
Välkomna till pressvisning den 26 januari kl 10.00 på Teknikens och Sjöfartens hus, Malmö Museer. Adress: Malmöhusvägen 7.

Invigning
Utställningen invigs den 28 januari kl 13.00 av Thomas Abrahamsson, vd på EWP.

För mer information
Kontakta fotograf Andreas Nilsson, tel 0734-353854, e-post andreas.x.nilsson@malmo.se

MALMÖ - ÅRETS KULTURKOMMUN 2011