Äldredagen i Husie den 24 september - fokus på matreformen Måltidsservice

Äldredagen i Husie den 24 september - fokus på matreformen Måltidsservice

Mat för äldre har ryckt alltmer i fokus inom Malmö stad, inte minst i och med reformen måltidsservice som beslutades av kommunstyrelsen i september 2010. Fokus ligger på självbestämmande och är en utveckling av den tidigare formen matdistribution som avvecklas efter den den 30 september 2011. Husie stadsdelsförvaltning vill slå ytterligare värn om den goda kvaliten på äldrematen som man kunnat skapa i stadsdelen med hjälp av bland annat egen kock och personal som lagat maten. Därför har vi valt temat mat för Äldredagen 2011.

För de flesta av oss är mat är en viktig källa till livskvalitet och inte bara ett sätt att hålla kroppen igång. Mat kan ge oss njutning, upplevelser, samtalsämnen och social gemenskap. Att upptäcka nya maträtter och smaksensationer är en lust som sällan försvinner med åldern. Det är lika roligt för gammal som för ung att fylla på sitt smak- och doftskafferi.

God och nyttig mat är viktigt för oss inom vård och omsorg i Husie. Vi arbetar därför målmedvetet för att förbättra och utveckla kosten och känner ett engagemang i frågor som rör hälsa och välmående. Av den anledningen är temat för årets Äldredag mat. Dietist Rebecka Persson berättar om "mat på äldre dar" och Husie Vård och Omsorg beskriver sitt arbete med matreformens genomförande.

Syftet med dagen är att förmedla trygghet till medborgaren att Husie Vård och Omsorg står väl rustat när det gäller äldreomsorg men också att ge besökarna ny kunskap kring mat för äldre och kosthållning.

Roy Blad – Husies stjärnkock

Ett av Husies äldreboende, Husiegård, har en egen kock som lagar maten. Roy Blad som kocken heter har ett stort intresse av ekologisk mathållning och ett brinnande intresse för konsistensanpassad kost där han sätter en ära i att "forma" timbaler och malen mat så att det ser ut som "riktig mat" på tallriken. Mat är viktig både för ögat och för gommen.

På Äldredagen finns Roy på plats för att sälja lunch - Brännesnudasoppa a´la Husiegårdtill besökarna och samtidigt informera om sina tankar kring mat för äldre i allmänhet och mat på äldreboende i synnerhet. Hans populära kokböcker kommer även att finnas till försäljning.

Läs mer om bakgrunden till reformen och övergången från matdistribution till måltidsservice i bifogat infoblad.