Ändrat busslinjenät för att locka ännu fler att åka

Ändrat busslinjenät för att locka ännu fler att åka

Bussarna måste komma fram smidigt även när Malmö växer. Idag beslutade tekniska nämnden om förslag till ändrade dragningar för vissa stadsbuss- och regionbusslinjer genom centrala delarna.

Utbyggnaden av Malmö, bland annat genom storstadspaketet med statlig medfinansiering, innebär ändrade förutsättningar i trafiken. För att kollektivtrafiken ska upplevas som snabb och lockande har fastighets- och gatukontoret samt stadsbyggnadskontoret tillsammans med Skånetrafiken utrett hur vissa linjer bör ändra sina dragningar genom centrala Malmö.

Bland förslagen till ändringar ingår:

• Hållplatserna vid Triangeln behöver förlängas med 6-7 meter med anledning av att stadsbusslinjerna 2 och 8 blir Malmöexpresslinjer. Även den nya stadsbusslinje 12 ska gå via Triangeln.

• Nya hållplatslägen på Södervärn behövs för att klara behovet av höjd kapacitet. Bland annat en ny hållplats för stadsbuss 34 norr om Spårvägsgatan.

• Regionbuss 130 och 132:s väg genom Malmö går via Föreningsgatan istället för Drottninggatan.

• Regionbuss Skåneexpressen 8, regionbuss 142 och nya regionbuss 177 får ändhållplats Malmö C istället för till Södervärn. Med det får resenärer från Hörby, Sjöbo, Veberöd, Klågerup, Bara, Näset, Vellinge och Tygelsjö direkta förbindelser till Malmö C. Alla orter saknar tågstationer.

• Skåneexpress 1 går direkt till Malmö C utan att stanna vid Värnhemstorget.

• Regionbuss 150 till Malmö C går längre västerut genom Malmö, via Kronprinsen och Västra hamnen.

Förändringarna görs med hänsyn till handeln, mötesplatser, gång- och cykeltrafik, trygghet, trafiksäkerhet, tillgänglighet och framkomlighet för biltrafiken och transporter.

De nya dragningarna är tänkta att göras när storstadspaketet (se faktaruta) är genomfört, omkring år 2030. Det är i slutänden Skånetrafiken som beslutar om hur linjerna dras.

– De här förändringarna gör vi för att locka fler att åka buss. Intresset är stigande. Vi har redan nått våra mål till år 2030 för andelen Malmöbor som väljer att åka kollektivtrafik. Med nya expresslinjer och bättre framkomlighet kan vi få över ännu fler, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

– Vi försöker kontinuerligt anpassa Malmös busslinjer för att skapa så goda alternativ i kollektivtrafiken för så många Malmöbor som möjligt. Givetvis finns det ingen lösning som kan vara bäst för alla, samtidigt, men jag tror att de kommande linjerna kan bidra till att öka det klimatsmarta resandet i Malmö, säger Håkan Linné (L), förste vice ordförande i tekniska nämnden.

Fakta
Storstadspaketet innebär stora investeringar i busstrafiken, cykelbanor samt tågtrafik från Lomma och Kävlinge. Staten står för hälften av investeringarna med kravet på att 26 750 bostäder byggs i Malmö de närmaste femton åren.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Andreas Schönström, 0709-116897 eller via Anders Malmström, pressansvarig (S), 0768-707952
Håkan Linné, 0701-893631 eller via Christoffer Karlsson, presskontakt (L), 0734-166497