Agrikultura – konstevenemang med växtkraft

Agrikultura – konstevenemang med växtkraft

På lördags invigs konstevenemanget Agrikultura. På det gigantiska odlingsfältet i Hyllie har konstnärer från 30 olika delar av världen påbörjat de verk som kommer att fortsätta växa hela sommaren, delvis i samverkan med besökare. Platsen för evenemanget är utomhus, på odlingsfält som planeras att bli park och lekplats i framtiden.

Helgaktiviteter
De inbjudna konstnärerna skapar installationer, land art, mobila kök, spontana och planerade sammankomster på Hyllies öppna fält. Konstnärer kommer att samverka med närboende och andra besökare i projekt. Det är fri entré och besökare är välkomna när som helst, men evenemangen är på fredagar, lördagar och söndagar kl. 11.00-18.00.

Tredje gången
Arrangemanget drivs av Kulturföreningen Triennal, i samverkan med Malmö stad. Triennal består av en grupp konstnärer från Sverige och USA, som har organiserat två tidigare utställningar i Sverige, tillsammans med konstnärer från olika delar av världen. Kulturföreningen organiserar nu en tredje utställning i Hyllie, med start lördag den 1 juli och fram till 27 augusti.

Medverkande konstnärer:

Agata Bielska (PL/SE), Antonina Simeti (US), Åsa Maria Bengtsson (SE), Bent Bøgedal Christoffersen (SE), Bjørn Wangen (SE), Egle Oddo (IT/FI), Erik Sanner (US), Farah Marie Velten (US), Grit Ruhland (DE), Gunnel Pettersson (SE), Håkan Skytte (SE), Helena Marika Ekenger (SE), Jessica Segall (US), Johanna Kindvall (SE/US), Josh Miller (US), Juanli Carrión (ES/US), Kira Nam Greene (KR/US), Leonardo Aranda (MX), Luke Lowings (UK), Malin Lobell (SE), Marek Walczak (UK/US), Mari Keski-Korsu (FI), Marianne Morild (UK), Mark Shepard US), Martinka Bobrikova (NO), Mary Mattingly (US), Monix Sjölin (SE), Oliver Kellhammer (CA/US), Oscar de Carmen (ES/NO), Rendel Ibing (DE/SE), Robert Ek (SE), Rory Solomon (US), Sam Van Aken (US), Shu Lea Cheang (FR), Sophia Warsh (US), Ursula Endlicher (AT/US), Wes Heiss (US).

Mer info:
Läs mer om Agrikultura