Foto Linnea Svensson Arbab

Allsvenskan i segling i Malmö igen!

Den 12-14 augusti är det dags att upprepa förra årets succé, Allsvenskan i segling i Malmö. Allsvenskan Segling är en ligaserie där 18 klubblag från olika hörn av landet gör upp om Sveriges kanske mest prestigefyllda seglingstitel.

Även i år kommer seglingarna att avgöras på vattnet utanför Västra Hamnen, ett perfekt ställe för såväl seglare som publik. Malmö Segelsällskap, i samarbete med Malmö Stad, står som arrangörer.

- Vi är otroligt stolta att få arrangera Allsvenskan även i år och över det stora intresse som tävlingen väckt. Seglingen i Malmö och har stolta traditioner och vi är glada över att ha med ett lag även i år, säger Björn Olsson, Malmö Segelsällskap som är koordinator för deltävlingen i Malmö

För Malmö är det ett bra tillfälle att visa upp hur havsnära stadens centrum är och Malmös profil av att främja flertalet idrotter.

- Malmö är en stad som alltid visat stor bredd inom idrott. Att allsvenskan i segling kommer hit för andra året är otroligt kul och jag hoppas att malmöborna verkligen tar chansen att komma ner till Västra hamnen för att se segling på högsta nivå. Som en del i denna satsning driver Malmö Segelsällskap sedan ett par år initiativet ”prova-på-segling” med syfte att fler erbjuds att prova på vattensport, människor som normalt inte har den möjligheten, säger Pella Ström projektledare för Malmös långsiktiga satsning ”Malmö vid havet”.

De allsvenska kappseglingarna i Västra Hamnen avgörs i så kallade sprintseglingar med sex stycken båtar av typen J/70 i varje race. Sprintsegling innebär att varje kappsegling tar ca 12 – 15 minuter. Under två och en halv tävlingsdagar är ambitionen att hinna med upp till 45 race (ca 15 race per klubblag).

Malmös lag
Malmö representeras i år av ett starkt lag med stor erfarenhet och meriter, under ledning av lagkapten Henrik Edman. Laget består av: Martin Fridh, Jan-Erik Jönsson, Jacob Reuterskiöld, Ylva Hofvander, Mats Jonsson, Jesper Wirden, Monica Persson, Fredrik Carlsson, Anders Rydlöv, Peter Ekdahl, NN Ekdahl, Håkan Rydlöv, Marianne Schoke, Max Hölzer och Alexandra Wikström.

Tidsschema (vindförhållande mm kan göra att tidschemat förskjuts)
Fredag 12 augusti

12.40 parad - Före tävlingsstart går alla klubblagen på parad med start 12.40 vid Turbinhamnen till Scaniaplatsen. Här presenteras lagen.
14.00 tävlingarna startar

Lördag 13 augusti
9.00 - Tävlingarna startar
eftermiddagen pressträff- då finns representanter från Svenska Seglarförbundet och Malmö seglarsällskap på plats på Scaniaplatsen för att svarar på pressens frågor