Allsvenskan i segling och SM i vindsurfing under Malmö Sail Week

Allsvenskan i segling och SM i vindsurfing under Malmö Sail Week

I helgen kan man följa massor av segling från första parkett på soldäcket i Västra hamnen. Det blir mer än 50 race under tre dagar. Korta och intensiva seglingar när Allsvenskan i segling och öppet SM i Kona, vindsurfing, kommer till Malmö och årets Malmö Sail Week. På Scaniplatsen kommenteras och förklaras seglingen av speaker.

Lanseringen av Allsvenskan Segling blev direkt en succé. I Malmö tävlar 18 lag där klubbarna valt ut sina bästa seglare, tjej eller kille, oavsett ålder. Tävlingen genomförs i korta race, cirka 12 minuter, med 6 båtar i varje start. Båtarna är sportsegelbåtar och tillhandhålls av Seglarförbundet som är arrangör. Det blir totalt cirka 45 race från fredag morgon klockan 9 till söndag eftermiddag.

Vindsurfingen genomförs i klassen Kona One. Här tävlar tjejer och killar, ung och gammal på lika villkor. Storleken på segel är anpassad efter seglarens vikt – lätt seglare har litet segel, tung seglare har stort. Tävlingen är ett öppet SM med ett 60-tal seglare som seglar 4-5 seglingar per dag med start på lördag kl 11. Tävlingarna slutar på söndag eftermiddag. Eftersom det är ett öppet SM får även andra nationers surfare starta, i Malmö kommer deltagare från 6 nationer.

Bakgrund

Segling håller på att förnyas. Fokus ligger idag på snabba båtar som attraherar en ny grupp av seglare som gillar fysisk och fartfylld idrott. Båtarna är helt identiska och det är seglarnas fysik och seglingsteknik som avgör vem som vinner. Detta gör arenasegling, där snabba båtar gör upp på korta banor nära land, attraktivt för publiken. Malmö och Västra Hamnen har alla förutsättningar att bli en av dessa arenor.

Malmö Sail Week 2015 i korthet
Red Bull Foiling generation, sveriges bästa juniorer seglar om en internaiotnell karriär i identiska segelbåtar med bärplan som flyger över vattnet och tillhandhållna av arrangören. 5-9 augusti.

Allsvenskan Segling, 18 st klubblag från hela Sverige seglar andra deltävlingen i den nya tävlingen Allsvenskan Sverige i identiska båtar som alla är tillhandhållna av arrangören. 14-16 augusti.

Öppet SM i Kona One, tjejer och killar i alla åldrar gör upp om SM-tecknet i den världsomspännande vindsurfingklassen Kona One som har rötter i Sverige. I Malmö startar surfare från 6 nationer. 15-16 augusti

www.sailweek.se

Eric Malmberg, projektledare för Malmö Sail Week, telefon 0739 – 75 03 00