Allt fler män testar sig för klamydia via nätet

Allt fler män testar sig för klamydia via nätet

Årets skånska upplaga av kampanjen Klamydiamåndagen blev lyckad. Redan efter halva kampanjtiden har beställningarna av hemtest ökat med 55 procent jämfört med förra året. Mest populära är hemtesten bland män.

Klamydiamåndagen uppmanar på affischer, i annonser och inte minst i specialremixade poplåtar alla som haft oskyddat sex att testa sig för klamydia. Uppmaningarna verkar ha haft god effekt i Skåne. Redan efter årets halva kampanjtid har antalet genomförda klamydiatest ökat med 6,5 procent jämfört med hela kampanjperioderna 2012 och 2013.* Den största ökningen märks i antalet hemtestbeställningar, som stigit med 55 procent hittills i år.

– Det är glädjande att fler och fler upptäcker att man kan testa sig via internet, säger Leif Persson, projektutvecklare för hiv/STI-prevention vid Region Skåne.

Trenden att beställa hem klamydiatest via nätet är särskilt stark bland män. Nästan var femte man som i år testade sig testade sig hemma, jämfört med drygt var fjortonde kvinna. Fatou Sonko, utvecklingssekreterare för sexuell hälsa i Malmö stad, ser ökningen av hemtest bland män som ett resultat av årets kampanj.

– Jag tror ökningen beror dels på att kampanjen varit väldigt riktad till just unga män, dels att testning på nätet är ett lättillgängligt sätt att testa sig på. Det passar dagens unga som är vana att ta sig fram via nätet, säger Fatou Sonko.

Klamydiamåndagen finansieras av Folkhälsomyndigheten och genomförs i Skåne av Region Skåne och Malmö stad med hjälp av frivilligorganisationerna RFSU, RFSL, Noaks ark och PG Syd. Kampanjen pågår till den 30 november, men det går bra att beställa hemtest även efter det på klamydiamåndagen.se eller klamydiatest.nu

* Klamydiamåndagen 2012 och 2013 pågick 1 september–31 oktober. Årets kampanj pågår 29 september–30 november.

Kontakt:
Leif Persson, hiv/STI-samordnare, Region Skåne