Allt fler ungdomar och kvinnor fastnar i spel om pengar

Allt fler ungdomar fastnar i spel om pengar. Malmö stads Spelberoendeteam talar om ett oroande trendbrott från sommaren 2008. Snittåldern för dem som söker hjälp för överdrivet spelande har på bara några år sjunkit från 30-35 år till runt 20 år. Spelandet finansieras ofta genom "lånade" kontokort och sms-lån. Drömmen om snabba pengar och en glamorös livsstil kan kvickt leda rakt ned i skuldfällan.

Malmö stads Spelberoendeteam erbjuder råd/stöd och kostnadsfri behandling för överdrivet spelande i form av beteendeterapi för personer över 18 år, samt rådgivning till yngre och stöd till anhöriga. Hit ringer många oroliga föräldrar vars tonårsbarn snabbt dragit på sig stora skulder. I majoriteten av fallen är det nätpoker som är boven.

Terapeuterna Anne Nilsson och Thomas Karlström är rejält trötta på spelbolagens aggressiva marknadsföring som säljer en förljugen dröm. När de möter 17-åriga "pokerproffs" som hoppat av skolan känns Las Vegas långt borta.

- Vad som sällan nämns i medierna är att proffsen ofta är sponsrade av spelbolagen. Ungdomarna tror att om de bara är smarta och skickliga så kan de tjäna storkovan, säger Anne Nilsson.

Thomas Karlström menar också att spel via internet på många sätt är farligare än när det handlar om kontanter.

- Många berättar att de digitala pengarna inte känns som riktiga pengar, kronorna blir "poäng" på skärmen. Med ett kreditkort är det lätt att fylla på potten tills kreditgränsen är nådd.

Yngre kvinnor är också en ny, attraktiv målgrupp för spelbolagens massiva reklamkampanjer.

- Förr behandlade vi mest män som fastnat för automatspel, typ Jack Vegas. Nu har spelhålorna via internet flyttat in i hemmen och kvinnorna blivit allt fler, säger Thomas Karlström.

- Spelbolagen, inte minst Svenska spel, satsar nu kraftigt på de unga kvinnorna som främst lockas av så kallade slumpspel som bingo, skraplotter samt automatspel som framställs som "snälla" med låga insatser och små frekventa vinster. I praktiken är det snabba spel som får pengarna att rinna iväg, säger Thomas Karlström.

Anne Nilsson menar att spelande är ett alldeles för anonymt problem, inom socialtjänsten och i samhället.

- Man förknippar inte överdrivet spelande med beroende trots att konsekvenserna liknar andra typer av missbruk med förstörd ekonomi, dåliga relationer, försämrad hälsa och kriminalitet. Det är dags att vakna upp och inse allvaret, säger Anne Nilsson.

För mer information kontakta:
Anne Nilsson
, gruppterapeut, Sociala resursförvaltningen, Malmö stad, telefon: 040- 34 93 69, mobil: 0734-43 14 52, e-post: anne.nilsson@malmo.se
Thomas Karlström, gruppterapeut, telefon: 34 93 70, mobil: 0734- 43 91 21, e-post: tomas.karlstrom@malmo.se

Se även malmo.se/spelberoende