Andrew Lloyd Webber - musikalernas mästare, föreläsning på Stadsbiblioteket i Malmö

Lördag 22 nov kl 14 i Röda rummet
Per Engström, dirigent och expert på Lloyd Webbers musik, berättar och spelar musikexempel, bl a från aktuella musikalen Jesus Christ Superstar som just nu gör succé på Malmö Opera.

Den brittiske kompositören Andrew Lloyd Webber är känd för flera av världens mest populära musikaler, han slog igenom 1970 med rockoperan Jesus Christ Superstar, där han samarbetade med librettisten Tim Rice, ett framgångsrikt samarbete som de inledde med Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (1968) och sedan fortsatte med Evita (1978).

Andra framgångsrika musikaler är Cats (1981), The Phantom of the Opera (1986) och Sunset Boulevard (1993). Lloyd Webber har fått ta emot flera prestigefyllda pris som Academy Award (Oscar), Golden Globe och tre Grammys.

Lloyd Webbers musik blandar skilda stilar som klassisk musik, rock, country och calypso. Bland musikkritiker har det rått delade meningar om Lloyd Webbers musikaler, en del anser att han gjutit nytt liv i musikteatern och räddat en tynande genre, andra menar att han är medskyldig till att trenden gått mot stora innehållslösa scenspektakel.

Andrew Lloyd Webber föddes i London 1948. Hans pappa var också kompositör och mamman pianolärare. Den unge Lloyd Webber tog lektioner i violin, piano och valthorn, men blev tidigt intresserad av musikteater. Redan som nioåring skrev han sin första musikal som var baserad på Oscar Wildes The Importance of Being Earnest.

Samarr: Malmö Operas Vänner (MOV)

För ytterligare information kontakta Maria Johansson, tel 660 8696 el 660 8695

Eva Jönsson