Annetorpsvägen förbättras både för trafik och fotgängare

Annetorpsvägen förbättras både för trafik och fotgängare

Annetorpsvägen är idag en viktig förbindelseled mellan västra Malmö och Ringvägarna. Trafiken på vägen är stundtals intensiv och både personbilar och kollektivtrafik har utmaningar att ta sig fram. Eftersom det ofta är tät trafik kan det också vara svårt för gående och cyklister att korsa vägen.

För att förbättra för kollektivtrafiken, underlätta för trafik till och från tvärgator och förbättra för oskyddade trafikanter att korsa vägen, fattade tekniska nämnden under tisdagen beslut om att investera 29 miljoner kronor i att förbättra Annetorpsvägen.

Åtgärderna innebär bland annat att Annetorpsvägen kompletteras med hastighetssäkrade övergångsställen, att hållplatser och mittrefuger byggs om, att cirkulationsplatsen vid Elinelundsvägen byggs om till signalreglad fyrvägskorsning samt att separata partiella busskörfält anordnas på ömse sidor av korsningen. Projektet ska göra kollektivtrafiken både mer attraktiv och smidig att använda.

Arbetet är en del i Storstadsavtalet, och finansieras därmed till hälften av staten. Av totalkostnaden på ca 29 miljoner kronor så uppgår kostnaderna för Malmö stad till 14,75 miljoner kronor. Arbetet kommer att utföras i två etapper under 2024 och 2025.

- De här åtgärderna kommer underlätta framkomligheten för alla som använder eller korsar Annetorpsvägen idag. Det är också ytterligare en pusselbit i framtidens Malmö, där vi investerar i framkomligheten för kollektivtrafiken och möjliggör både för klimatsmart resande och för fler bostäder, säger Andréas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

- Den här investeringen blir till glädje för alla de Malmöbor som åker kollektivt på sträckan, när bussarna får lättare att komma fram i tid. Samtidigt gör vi det enklare och tryggare för fotgängare och cyklister att ta sig över Annetorpsvägen. Genom denna satsning prioriterar vi hållbara sätt att ta sig fram och det ligger helt i linje med hur vi vill bygga framtidens Malmö, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

- Annetorpsvägen är en av Malmös flaskhalsar, dessa förändringar kommer öka framkomligheten och göra det mer trafiksäkert. Vi investerar i framtiden när vi skapar goda förutsättningar för olika trafikslag och fotgängare att samspela på Malmös gator på ett säkert och hållbart sätt, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andréas Schönström nås via Erik Carenholm, pressekreterare (S), 076-851 59 74.

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Karl Philip Nilsson nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

(Ärende 15)