Anpassning av antalet vårdplatser på kommunens rehabilieringsavdelning (KRA)

Kirsebergs stadsdelsförvaltning Under 2007 har efterfrågan från stadsdelarna på korttidsplatser på KRA minskat och följden har blivit att beläggningen på enheten minskat. För verksamheten innebär det ett kraftigt intäktsbortfall som påverkar samtliga verksamheter inom Kirsebergs stadsdelsförvaltning. | Det dagliga intäktsbortfallet kräver att åtgärder företas för att få budgeten i balans. Därför kommer Kirsebergs stadsdelsfullmäktige den 26 september att besluta om olika åtgärder. I en tjänsteskrivelse föreslås fullmäktige besluta att · tillstyrka förslaget om en anpassning av antalet vårdplatser på KRA från nuvarande 36 till 24 platser från och med den 1 januari 2008. · översända det tillstyrkta förslaget till kommunstyrelsen för kännedom. (Överenskommelse har skett mellan stadsdels-ordförandena angående solidarisk underskottsfinansie ring för 2007) · föreslå kommunstyrelsen att besluta om en anslagsfinansiering av 24 platser från och med den 1 januari 2008. · översända beslutet för kännedom till samtliga stadsdelsfullmäktige. Information till berörda Informationsinsatser är viktiga eftersom förslaget berör såväl stadsdelarna i Malmö stad som Region Skåne. En plan för insatserna har tagit fram: Datum Aktivitet 14 aug Kommuncentral samverkan, nulägesinformation 10 sept Ärendet presenteras i arbetsutskottet 11 sept Kommuncentral samverkan 26 sept Ärendet behandlas i Kirsebergs stadsdelsfullmäktige 27 sept Information om beslut till personalen Beskrivning av KRA: s verksamhet KRA-enheten omfattar i nuläget 36 platser vilka riktar sig till vårdtagare från samtliga stadsdelar i Malmö stad. Enhetens inriktning är intensiv och daglig rehabilitering av vårdtagare, i första hand efter stroke eller efter ortopediskt ingrepp. För att få en plats på KRA ska vårdtagaren ha bedömts kunna tillgodogöra sig träningen. Beslut fattas av hemvårdsinspektör i hemstadsdelen och platsen förmedlas av vård- och boendeförmedlingen. För ytterligare information kontakta: Susanne Jordal, vård och omsorgschef Vård- och omsorgschef Telefon: 040 - 34 60 27 E-post: susanne.jordal@malmo.se Lena Ingelström, enhetschef KRA Enhetschef för KRA Telefon 040- 34 47 94 E-post: lena.ingelstrom@malmo.se Vänligen Annette Larsson informationssekreterare Tel 040-34 60 51 E-post: mailto:annette.la rsson@malmo.se Läs gärna Malmö stads pressmeddelanden under Press på Malmös hemsida www.malmo.se