Att se till Hela Familjens behov

Nu drar Hela Familjen igång i Rosengård. Ett samverkansprojekt mellan Rosengård stadsdelsförvaltning, Arbetsförmedlingen och Region Skåne. Uppdraget är att gemensamt arbeta mot utanförskap genom att se till hela familjens behov.

- Det är ofta svårt för en myndighet eller verksamhet att få till långsiktiga lösningar som bryter utanförskap. En anledning är svårigheten att få en helhetsbild av problematiken i mötet med enskilda familjemedlemmar i skolan, på vårdcentralen eller på arbetsförmedlingen, säger Jahangir Hosseinkhah, verksamhetschef för arbete & utbildning i Rosengård.

Hela Familjen är främst ett metodutvecklingsprojekt för att ta fram nya former för samverkan mellan myndigheter och verksamheter. Men med mål som att öka integrationen i samhället och förbättra slutbetygen i grundskolan är ribban satt ett steg högre.

- Allt hänger ihop. Det finns ett starkt samband mellan familjer i utanförskap och barns skolresultat i socioekonomiskt utsatta områden. Vi vet att bästa sättet för familjer att bryta det och delta i samhällsutvecklingen är att komma i arbete och bli självförsörjande. Men att bli en del av samhället handlar inte bara om att få ett jobb. Att kunna förstå hur samhället fungerar ger dig en säkerhet och trygghet att våga ta plats, säger Jahangir Hosseinkhah.

Arbetsmarknadsaktiviteter

Totalt kommer 50-60 familjer att ingå i projektet och få ta del av aktiviteter anpassade efter sina behov. Det kan vara:

• ”Medborgarkunskap”, samhällsgrunder att hänga upp ny information på
  • Kunskaper om svensk grundskola, teori och praktik
  • Hälsokartläggning och friskvård
  • Kortare utbildningsinsatser
  • Praktik
  • Matchning mot korta eller längre anställningar

Dessutom kommer det att satsas på

• Arbetsmarknads- och studieinformation för niondeklassare, IV-elever och andra elever som uppmärksammas och som riskerar att misslyckas med sina studier.

Projektet Hela Familjen pågår under 2½ år och är finansierat av Finsam.

Kontaktperson: Mats Johansson, administrativ chef

E-post: mats.johansson@malmo.se