Bästa reklamfilmen för miljövänlig livsstil utsedd i Malmö stadsbiblioteks tävling

"Väck lite tankar i skallen!" var uppmaningen i Stadsbibliotekets reklamfilmstävling. Nu är tävlingen avgjord och vinnaren får ta emot 10.000 kr vid prisutdelningen måndag 1 dec kl 18 på avd Natur & Teknik, plan 3.

Det har kommit in 52 bidrag från bortåt 100 deltagare. I expertjuryn har suttit: Malmö stads miljödirektör Katarina Pelin, Susanne Månsson från Unga filmfabriken och Maja D Manner från kommunikations­byrån Damanco AB.

De tio bästa bidragen visas på två 40-tumsskärmar på Stadsbiblioteket under hela december.

Reklamfilmstävlingen var öppen för alla mellan 15 och 25 år och har kunnat genomföras med stöd från Malmö stads miljöanslag. Uppmaningen var: "Bra reklamfilm säljer. Kan du sälja en miljövänlig livsstil? Alla kan göra något för en bättre miljö på vår jord. Det gäller bara att få fler att göra något. Det kan vara att återvinna, köpa second hand, välja ekologiskt, köpa Smarta Martas nya klimatsmarta kokbok, cykla i stället för att köra bil, dricka kranvatten i stället för flaskvatten."

Filmerna har bedömts efter följande kriterier.

• Budskapets genomslagskraft.
  • Konstnärlighet.
  • Teknisk kvalitet.
  • Regler och förutsättningar.

Bakgrund:
Stadsbiblioteket har en speciell avdelning för miljömaterial, Miljöbiblioteket, som delfinansieras av Malmö stads miljöförvaltning. Biblioteket har också haft många föreläsningar om miljö ur olika perspektiv, liksom traditionella bild- och textutställningar. Men det behövs nya informationskanaler som är mer lättillgängliga och dessutom kan nå en bredare, och yngre, publik.

Kontakt:
Kajsa Franzén, tel 040-660 8628 el 660 8645 el 070-4324194