Bättre infrastruktur i Norra Hamnen i Malmö

Bättre infrastruktur i Norra Hamnen i Malmö

Drygt 10 miljoner kronor har Europeiska kommissionen beslutat att bevilja som EU finansiellt stöd till ett projekt av gemensamt intresse, en ”Förstudie om byggandet av en väg- och järnvägsbro i Malmö hamn” som ingår inom området för transeuropeiska transportnät. (TEN-T).

Den totala kostnaden av studien är 20 miljoner och Malmö stad betalar hälften.

Åtgärdens huvudmål
Skåneregionen och Malmö stad spelar en viktig roll i det regionala, nationella och internationella transportsystemet, och fungerar som en länk mellan Danmark och Sverige. Malmö stad och Malmö hamn utgör en viktig trimodal transportknutpunkt för godshantering mellan Skandinavien och kontinenten.

Hamnen har utsetts till hamn i stamnätet i den nya fonden för ett sammanlänkat Europa och de prioriterade förbindelserna inom TEN-T löper rakt igenom staden. Järnvägsspåren i Malmö är en del av Nordiska triangeln och en del av stamnätskorridoren Helsingfors-Valetta.

Den aktuella åtgärden består av förstudier för det övergripande infrastrukturprojektet i logistikparken, Malmö Industrial Park, i Norra hamnen, berättar Lars Brinte, projektledare för projektet på fastighetskontoret.

- Vi kommer bl a att titta på olika möjligheter för byggandet av en väg- och järnvägsbro i Malmö hamn över en hamnbassäng mellan Mellersta hamnen och Norra Hamnen samt en anpassning av järnvägs- och väginfrastrukturen i hamnområdet, vilket innebär en ökad kapacitet på järnvägsspåren i området, flexiblare fraktverksamhet och nya allmänna vägar i den nya logistikparken i Norra Hamnen, berättar Lars Brinte.

Åtgärden är av stor betydelse för att öka den nationella kapaciteten för godstransport med tåg och EU-korridorerna för godstransporter på järnväg, eftersom järnvägsinfrastrukturen i hamnen och på järnvägsspåren i TEN-T korridoren är nära förbundna med varandra.

Åtgärden vidtas i hamnområdet som ägs av Malmö stad. Partner i åtgärden är Malmö stad och trafikverket. Copenhagen Malmö Port bistår när det gäller projektledning och deltar i en del av studierna på uppdrag av Malmö stad.

För ytterligare information kontakta Lars Brinte, projektledare fastighetskontoret, 0706-54 17 74, lars.brinte@malmo.se

Katarina Burle, kommunikatör fastighetskontoret, 0706-34 17 10, katarina.burle@malmo.se