Banjo-punk, storbandsjazz och spoken word på Pildammsteatern

Veckans program på Pildammsteatern bjuder på allt ifrån country och storbandjazz till akrobatik, spoken word och Siw Malmkvist. Sommarscen välkomnar till ännu en fullspäckad vecka i kvällssolen på Pildammsteatern.

Baskery

Idag tisdag spelar Baskery, systertrion som med egenskapade genrer som kill-billy,banjo-punk och mud-country skapar musik med distad slidebanjo, trestämmigsång och en uppsättning trummor som spelas med fötterna.Sedan debutalbumetsläpptes i maj 2008 har bandet framgångsrikt turnérat iEngland, Kanada,Sverige, Norge, Frankrike, USA ochDanmark.Ute på livescenen har bandet hunnit skapa sig ett rykte som en annorlunda akt, eftersom systrarna spelar med musikalisk självklarhet men har attityd som ett punkband.

Tisdag 30 juni kl 19:00 Pildammsteatern

www.baskery.comwww.myspace.com/baskery

Bohuslän Big Band feat. Steve Swallow

På fredag fylls amfiteatern med storbandsjazz med en av Sveriges flitigast turnerande orkestrar. Bohuslän Big Band från Göteborg har under ledning av sin nya konstnärliga ledare Nils Landgren fått ett varmt, stort och överväldigande mottagande från både publik och press, vilket gett bandet ett självförtroende som sprakar på scen. Till Sommarscen och Pildammsteatern kommer de tillsammans den amerikanske bassisten, kompositören och arrangören Steve Swallow, som är den senaste musikaliska bekantskapen för orkestern. Steves erfarenheter inom jazzens toppskikt ger en ytterligare dimension i bandets högklassiga jazzstandard.

Fredag 3 juli kl 19:00 Pildammsteatern

www.myspace.com/bohuslanbigband

www.bohuslanbigband.com

MadliP - Galakväll med Siw Malmkvist & The Great Gondos

MadliP slår upp sitt generösa gap på Pildammsteatern för fjärde och sista gången. Husbandet har redan kavlat upp ärmarna, konfrencieren Harald Leander har smort munlädret och skådespelerskan Gunilla Andersson har tagit till vartenda komiskt knep hon överhuvudtaget hört talas om. Allt för att ge publiken en riktig högtidsstund. Och som om detta inte vore nog står som vanligt ett antal prominenta gäster på programmet. Från Australien kommer den komiska, fysiska och häpnadsväckande akrobatduon The Great Gondos och ur svenska artistbuketten kommer Siw Malmqvist för att strö örhängen över publiken.

Lördag 4 juli kl 19:00 Pildammsteatern

Anthony Joseph & The Spasm Band

Veckans program på Pildammsteatern avslutas med ett unikt besök av en av Englands mest spännande och nyskapande röster. Poeten, musikern och performanceartisten Anthony Joseph kommer för första gången till Sverige och tillsammans med The Spasm Band levererar han soul, funk och spoken word om etnicitet, klass och kön. Anthony Joseph föddes i Trinidad och har bott i England sedan 1989. Med två diktsamlingar i ryggen håller han föreläsningar i kreativt skrivande och har fått utmärkelser för sina bidrag till brittisk nutidslitteratur.

Söndag 5 juli kl 19:00 Pildammsteatern

www.anthonyjoseph.co.uk

www.myspace.com/adjoseph

För mer information:

Pether Lindgren, producent 0707-815346

Ditte Nielsen, ansvarig producent: 0708-34 53 33

Se hela Sommarscens program på www.malmo.se/sommarscen