Barn planterar urtidsskog med jätteträd från dinosauriernas tidevarv

På onsdag och torsdag kommer elever från två skolor på Lindängen att plantera sin urtidsskog. Det är cirka 450 elever från årskurs f-6 på Högaholmsskolan och Lindängeskolan som får plantera sin egen klass mammutträd och namnge det med ett namn som klassen hittat på.

Under vårterminen har klasserna förberett sig för planteringar av Barnens skog i Millennieskogen i Lindängelund genom uppgifter de gjort i klassrummet. De yngsta eleverna har utgått från en saga medan mellanstadieeleverna har utgått från ett äventyr.Uppgifterna har bland annat varit att plantera kärnor och få lära sig mer om träd och dinosaurier. Nu avslutas uppdraget under arrangemanget bland annat med plantering av klassens träd.

Barnens skog i Millennieskogen kommer att bli en urskog med mammutträd och kinesisk sekvoja.
Mammutträden som ska planteras är cirka 150 cm höga.

Pressen hälsas välkommen till arrangemanget i Barnens skog under onsdagen den 23 april och torsdagen den 24 april cirka klockan 8.30 – 13.. Vänligen kontakta Camilla Anderson på 0709-341442 inför besök på plats för att stämma av tid med mera.

För mer information kontakta:

Camilla Anderson, projektledare, Malmö stad,  0709-341442, camilla.anderson@malmo.se

Fakta mammutträd:

Mammutträdet, Sequoiadendron giganteum, är världens största träd till volymen. Det högsta trädet är 95 meter högt, det tjockaste är vid stambasen 17 meter och har en omkrets på 47 meter.

Trädarten är mycket gammal och genom fossil vet man att trädet existerade på jorden redan
för 180 miljoner år sedan. Idag växer den på några få platser i Sierra Nevada i Kalifornien. De största och äldsta träden har fått namn som General Sherman, General Grant och President. Det äldsta kända mammutträdet är 3500 år gammalt.

Fakta och bakgrund om Lindängelund

Lindängelund ska bli en ny stadspark och ett nytt rekreationsområde i södra Malmö. Området
ska fungera som vardagspark för de närboende i Lindängen, Kastanjegården och Almvik, men också som ett spännande och attraktivt utflyktsmål för alla Malmöbor och besökare.

I området finns redan Millennieskogen - där Malmöborna planterade träd vid millennieskiftet och som
snart öppnas med ny utformning. Här kommer den nya Barnens skog planteras i veckan. Här finns också Katrinetorps gård med park, trädgård och restaurang. Marken var tidigare åkermark som hörde till Katrinetorp, men 1999 blev Lindängelund planlagt som rekreationsområde. Hela ytan är ungefär 100 hektar stor (dubbelt så stor som Pildammsparken).

En sjö, ungefär så stor som Pildammarna, anläggs centralt i Lindängelund. Bullervallen mot Yttre Ringvägen formas som en hög ås, med storslagen utsikt över både slätten och staden. Skogar, ängar, våtmarker, gräsytor och kullar ger området naturkaraktär. Festplatsen blir en naturlig samlingspunkt och kan användas för arrangemang, högtider och festligheter av olika slag. Lindängelund ska kunna användas på många olika sätt - för social gemenskap, promenader, solbad, picknick,  aturupplevelser, lugn och ro, lek, motion, friluftsliv och mycket, mycket mer.

I Lindängelund planeras även för en  botanisk trädgård, som kan bli en stor sevärdhet. Parken kommer att ha flera olika delar, bland annat ett spektakulärt växthus och världsträdgårdarna - ett botaniskt fyrverkeri av växter och miljöer från jordens alla hörn. I parken finns också Millennieskogens rogivande urtidsskog, en näckrosdamm med solbryggor och åsens vilda natur. Visionen är att bjuda på stor variation, starka naturupplevelser och nyfiket lärande både för den breda allmänheten, skolklasser, trädgårdsintresserade och experter.

Odlingstemat ska utvecklas på terrasserna som planeras och odlingslotter och koloniträdgårdar håller på att anläggas.