Betongcupen

Betongcupen

Den 15 maj sätter Betongcupen igång i Malmö, Sveriges första nationella tävlingsserie för skateparker i betong. De övriga stoppen kommer att ske i Nacka, Falkenberg, Växjö, Avesta och för slutligen med en stor avslutning i Malmö.

– Vår ambition med Betongcupen är att uppmärksamma de städer som har byggt betongskateparker samtidigt som att vi vill främja byggandet av nya anläggningar runt om i Sverige. Malmö är en förebild för hela skateboardsverige med våra anläggningar, främst tack vare samarbetet mellan Malmö stad och Föreningen Bryggeriet. Självklart vill vi även göra världens bästa skateboardarrangemang, berättar Erik Löfvander projektledare för Betongcupen på Gatukontoret

Betongcupen kommer att ha sex stopp runt om i Sverige och kommer därmed vara Sveriges enda tävlingsserie för skateboard samt vara den största skateboardhändelsen under 2010. Tävlingarna kommer att anpassas till de befintliga lokala anläggningarna och medarrangörerna kommer ha möjlighet att sätta sin prägel på tävlingen. Alla tävlingar kommer att ha fritt inträde.

Avslutningen för Betongcupen, Malmö Ultra Bowl II den 21-22 augusti kommer att ske samtidigt som den veckolånga Malmöfestivalens första helg. Däremot kommer avslutningen inte att ske i Göteborg som tidigare annonserats. Malmö Ultra Bowl II kommer att bjuda på skateboardens världselit, Betongcupens avslutning och tokig underhållning.

Hållplatser för Betongcupen

Malmö D.I.Y – 15 maj