Biblioteken i Malmö öppnar igen den 7 januari 2021 - med begränsningar

Biblioteken i Malmö öppnar igen den 7 januari 2021 - med begränsningar

Idag beslutades att biblioteken i Malmö öppnar igen den 7 januari 2021. Öppningen kommer att ske med de begränsningar som tidigare gällt, det vill säga att biblioteken fortfarande inte är en mötesplats och att det finns begränsningar i hur många som får vistas på biblioteken samtidigt.

– Det känns rätt att öppna biblioteketen igen. Vi har ju arbetat med coronaanpassning under hela pandemin och fortsätter med begräsningar med maxantal för besök, säger Malmös stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson.

Biblioteken i Malmö stängdes tillfälligt den 19 december för att minska smittspridningen av corona. Stängningen omfattade stadens alla folkbibliotek som nu åter öppnas – Stadsbiblioteket, Bellevuegårdsbiblioteket, Bunkeflostrands bibliotek, Garaget, Husiebiblioteket, Kirsebergsbiblioteket, Limhamnsbiblioteket, Lindängenbiblioteket, Masten 2, Oxiebiblioteket, Rosengårdsbiblioteket och Tygelsjöbiblioteket.

Det var den 18 december som regeringen och Folkhälsomyndigheten kom med nya restriktioner som innefattade stängning av biblioteken. Detta drogs senare tillbaka eftersom biblioteken styrs av bibliotekslagen som säger att det är en samhällsservice som ska vara tillgänglig för alla.

– Rekommendationen att ”omedelbart stänga ned” biblioteken utan att ta hänsyn till bibliotekslagen var mycket olycklig, fortsätter Torbjörn Nilsson. Att dessutom ta bort rekommendationen utan att kommunicera förändringen blev inte bra. Nu väljer vi att öppna biblioteken igen så att vi kan genomföra vårt demokratiska uppdrag.

Kulturförvaltningens övriga verksamheter

Som tidigare meddelats så kommer Malmö Kulturskola efter jullovet bedriva undervisning på distans för alla åldrar. Däremot planerar man att fortsätta aktiviteterna på plats i kör- och orkesterverksamheten El Sistema som finns på sex skolor. Även Allaktivitetshusen för barn på Lindängenskolan, Hermodsdalsskolan och Apelgårdsskolan planerar att starta upp verksamheten vid skolstart i januari 2021.

Sedan den 24 november är övriga delar av kulturförvaltningens publika verksamheter; Malmö Museer, Malmö Konstmuseum, Malmö Konsthall, Malmö Stadsarkiv, naturum Öresund, Arena 305 och ReTuren, tillfälligt stängda för allmänheten. Beslutet gäller till och med den 31 januari 2021 då omprövning sker.

Torbjörn Nilsson
stadsbibliotekarie, Biblioteken i Malmö