Biblioteken och mötesplatser för seniorer firar hbtq-certifiering

Biblioteken och mötesplatser för seniorer firar hbtq-certifiering

Det blir inte mindre än två regnbågsveckor på raken när både Biblioteken i Malmö och mötesplatser för seniorer firar att verksamheterna har blivit hbtq-certifierade.

Biblioteken trygga och välkomnande platser
På Malmös tolv folkbibliotek har samtliga runt 200 tillsvidareanställda genomgått RFSL:s utbildning för att verksamheten ska kunna hbtq-certifieras. Den 6–12 maj arrangerar därför biblioteken ett 50-tal aktiviteter på temat hbtq.

– Regnbågsveckan är en del i vårt arbete med att sprida kunskap om vår hbtq-certifiering. Genom arrangemanget får vi en spännande möjlighet att synliggöra vårt värdegrundsarbete för både besökare och medarbetare. En chans att visa att vi är trygga och välkomnande platser för alla Malmöbor, säger stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson.

Under bibliotekens regnbågsvecka får vi bland annat höra Camilla Gisslow om sina erfarenheter av att vara förälder åt ett transsexuellt barn, författaren Khaled Alesmael om arabisk gaylitteratur, det blir prideparad genom Stadsbiblioteket med Barnens verkstad och poesi med kvinnor som älskar kvinnor.

Öppenhet på mötesplatser för seniorer
Även samtliga Malmö stads åtta mötesplatser för seniorer har hbtq-certifierats. Detta firas 13–17 maj med föredrag, filmvisningar och tårta. Först ut är föreläsningen ”Högt i tak – men var är golvet” med föreläsaren, polisen och civilkuragets mästare Jeanette Larsson om att vara kvinna och gay i en starkt manlig hierarkisk organisation.

– Vi som jobbar på öppna mötesplatser måste ständigt arbeta med just öppenhet. Det är viktigt att utmana och synliggöra de normer som på olika sätt styr vårt samhälle och därigenom även vår verksamhet. Att alla är välkomna som besökare på våra mötesplatser är en självklarhet, men alla ska också känna sig välkomna – det är en viktig utmaning, säger Emilie Küng som arbetar på Malmö stads mötesplatser för seniorer.

Mötesplatsernas regnbågsvecka börjar den 13 maj klockan 14.00 med tårta, alkoholfritt bubbel och invigningstal av hälsa-, vård- och omsorgsnämndens ordförande Anders Rubin på mötesplats Dammfrigården.

Hbtq-certifiering – fakta
Hbtq-certifiering är en normkritisk utbildning som RFSL (Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter) håller. Det handlar om att bli bättre på bemötande och normkritik. Alla anställda inom Biblioteken i Malmö och på mötesplatser för seniorer har gått denna utbildning och blir därmed certifierade.

För ytterligare information – Biblioteken i Malmö – kontakta:
Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0768–786323, johan.bjorkwall@malmo.se

För ytterligare information – mötesplatser för seniorer – kontakta:
Beata Bakk, sektionschef hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen, 0709–341011,beata.bakk@malmo.se
Jolanda van Vliet, enhetschef hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen, 0728–867289, jolanda.vanvliet@malmo.se