Bo01-området vid Sundspromenaden i Västra hamnen en vacker sommarkväll.

Bo01 firar 20 år med världens visioner

Malmö stad uppmärksammar 20-årsjubileet för Bo01 med seminarier, stadsvandringar och utställning. Vid en pressträff den 17 maj kl 10.00 presenteras hur och varför vi uppmärksammar 20-årsjubileet.

Bo01 och Västra Hamnen har satt Malmö på världskartan för sitt framsynta sätt att arbeta med hållbar stadsutveckling. Tjugo år efter bomässans invigning har stadsdelen blivit en stor publikmagnet som lockar många besökare från när och fjärran. Bomässan var startskottet för en historisk förändring av Malmö, som genererade utvecklingsprocesser långt bortom utställningen. Denna framgångsrika utveckling vill Malmö stad uppmärksamma. ­

Med start den 17 maj, fram till och med september, kommer ett flertal aktiviteter att ske i, och i anslutning till, Bo01-området:

• En webbinarieserie i tre delar, som riktar sig till samhällsbyggnadsbranschen.
  • Stadsvandringar med tre teman, som alla besökare kan genomföra på egen hand med digital guidning.
  • En installation vid Scaniaplatsen, där Bo01-utställningen byggs i skala 1:30.

Pressträff den 17 maj
Jubileet inleds med en pressträff på dagen 20 år sedan bomässan invigdes, på samma plats:

• Tid: klockan 10.00 måndagen den 17 maj
  • Plats: Scaniaplatsen. torgytan söder om Daniaparken
  • Vid pressträffen närvarar stadsbyggnadsdirektör Marcus Horning och kommunalråden Andreas Schönström (S) och Simon Chrisander (L) och stadsbyggnadsnämndens ordförande Sofia Hedén (S).

Anmäl deltagande
Vänligen anmäl deltagande vid pressträffen till Annika Abrahamson, kommunikationschef fastighets- och gatukontoret.
E-post: annika.abrahamson@malmo.se
Telefon/SMS: 0709-34 13 96