Boplats Syd förmedlar lägenheter åt Rikshem i Helsingborg, Ängelholm och Höganäs

Rikshem, den största privata fastighetsägaren i Helsingborg, kommer från årsskiftet att förmedla sina lägenheter genom den regionala bostadsförmedlingen Boplats Syd.

Boplats Syd har det senaste året utvecklats till en regional bostadsförmedling och förmedlar idag förstahandskontrakt till hyreslägenheter i sju kommuner.

-Vi är glada för att Helsingborgs största privata fastighetsägare valt att samarbeta med oss. Vi hoppas kunna fortsätta utveckla förmedlingsområdet med fler hyreslägenheter från fler fastighetsägare i fler kommuner. Det stärker den regionala utvecklingen, säger Krister Hjelm, chef på Boplats Syd.

Redan i våras började Boplats Syd förmedla lägenheter i Helsingborg åt fastighetsägaren Tornet som har nybyggda lägenheter i Rydebäck. Överenskommelsen med Rikshem innebär ett utökat utbud av förmedlade lägenheter i Helsingborg men även Rikshems bestånd i Höganäs och Ängelholm kommer att förmedlas genom Boplats Syd.

- Vår förhoppning är att fler fastighetsägare i Helsingborg ansluter sig till Boplats Syd. Vi tror att detta ökar transparansen och underlättar för sökande att hitta merparten av stadens hyresrätter på en hemsida, säger Rikshems regionchef Ola Svensson.

För de som står i Rikshems bostadskö i de aktuella kommunerna kommer det att finna möjlighet att överföra sin kötid. Information om detta har gått ut separat till alla berörda.

Boplats Syd ägs av Malmö stad, och är i dag en regional bostadsförmedling som förmedlar bostäder i Malmö, Burlöv, Helsingborg, Lomma, Lund, Svedala, och Staffanstorps kommuner. Ett 30-tal fastighetsägare, såväl privata fastighetsägare som kommunala bostadsbolag, är anslutna. Boplats Syd har drygt 34,000 sökande registrerade och det ökar stadigt.

Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag och äger och förvaltar ca 14 020 bostäder i Helsingborg, Ängelholm, Höganäs, Stockholm, Uppsala, Västerås, Norrköping, Huddinge, Sundsvall, Halmstad, Södertälje, Solna, Kalmar, Nyköping, Lidingö, Sigtuna, Danderyd och Knivsta. Ägare är Fjärde AP-fonden och AMF.

Krister Hjelm, chef Boplats Syd