Borgmästare, personer från näringsliv och akademin samlade på Rådhuset i Malmö

Borgmästarmöte i Malmö ska göra världen energismartare

Malmö stad står idag värd för ett möte där samtal mellan borgmästare, forskare och näringslivsföreträdare ska bidra till smartare klimat- och energilösningar. Mötet sker i samband med att världens energiministrar möts i Malmö.

Under två dagar 23-24 maj samlas politiker, forskare och näringsliv i Malmö och Köpenhamn för att diskutera framtidens energilösningar och höja den globala ambitionen för världens klimatåtgärder.

Det tillhör inte vanligheterna att städer bjuds in till ministermöten, men idag samlas borgmästare från världens alla hörn i Malmö för att ge input till världens energiministrar. Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö kommer tillsammans med Gregor Robertson, borgmästare i Vancouver Kanada, att föra städernas talan på ministermötet.

- Jag är stolt över att Malmö är en av värdstäderna när världen samlas för att höja nivån på världens energi- och klimatlösningar. Det är i städerna som vi ser de direkta effekterna när klimatet förändras, och det är i städerna som vi kan hitta lösningar tillsammans med företag, forskning och andra organisationer. Jag kommer bland annat att lyfta klimatavtalet i Hyllie och hur vi arbetar för att nå målet om att Malmö år 2030 ska drivas av 100% förnybar energi, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

- Den globala rörelsen för att snabbt och aggressivt ta itu med klimatförändringarna kräver åtgärder från alla intressenter, stora och små, privata och offentliga - inklusive lokala styren och nationella regeringar, forskare, innovatörer och företag. Städer som Vancouver står på frontlinjen mot klimatkrisen, och vi bygger samhällen som är mer välmående, hållbara och motståndskraftiga. Alla vi städer som är en del av Global Covenant of Mayors ser fram emot fortsatt samarbete med alla klimatpartner för att städer ska få den innovation, teknik och data vi behöver för att eliminera vår klimatförorening, säger Gregor Robertson, ledamot Global Covenant of Mayors, borgmästare i Vancouver, Kanada.

Det är inom organisationen The Global Covenant of Mayors for Climate & Energy som är en sammanslutning av 9000 städer som borgmästarna samlas. Mötet sker under den tredje upplagan av Mission Innovation Ministeriali Malmö den 22-23 maj 2018 och i samband med den nionde Clean Energy Ministerial i Köpenhamn, Danmark.

Mer information och citat från andra medverkande finns i bifogad pdf.

Mer information om ministermötena finns på Regeringens webbplats: https://www.regeringen.se/artiklar/2017/12/varens-stora-internationella-energiministermoten-kommer-till-oresundsregionen/

Kontakt:

Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö