BUFF 2013: Unga filmjuryns pris

Unga filmjuryn, i år klass 8A från Slottsstadens skola, har utsett bästa ungdomsfilm på BUFF 2013.

Vinnare av Unga filmjuryns pris 2013 är filmen Molly Maxwell.

Den kanadensiske filmen Molly Maxwell från 2012 är regisserad av Sara St. Onge.

Om filmen:

Charmig komedi om 16-åriga Molly som går på en progressiv high school och försöker hitta sin grej. Alla andra elever verkar så talangfulla och Molly känner pressen från sina välmenande föräldrar och vänner att komma fram till vad som gör just henne unik. När en ung, snygg engelsklärare kliver in i handlingen känns allting ljusare, men när deras förhållande fördjupas blir situationen ohållbar.

Juryns motivering

Det är en väl genomtänkt ungdomsfilm med ett intressant och realistiskt tema som vi tyckte tog publiken med storm. Trots det allvarliga och något udda ämnet har filmen en ljus sida, vilket gör filmen lätt att relatera till. Filmen är konstnärligt filmad med ljus och färg som binder samman handlingen och huvudkaraktärerna som utvecklas och förändras. Den moderna musiken kompletterar handling, personligheter och miljöer och skapar på så sätt ett känslomässigt band till åskådaren.

Unga filmjuryns pris

Unga filmjuryns pris delas varje år ut till en ungdomsfilm på BUFF. Priset arrangeras av Kultur för barn och unga som finns i Kulturhuset Mazetti i Malmö. Deras filmpedagogiska verksamhet förbereder och samordnar unga filmjuryns arbete.

Prisutdelning

Priset delas ut av elever från juryklassen ikväll 15 mars kl. 19.30 på Moriskan.

Susanne Månsson Kandell, Kultur för barn och unga, tel: 0709-173828

Daniel Lundquist, Program- och filmpedagogiskt ansvarig, BUFF, tel: 0733-828935  Se bifogad bild och www.buff.se