:by LIGHT

-Det är med stor spänning som vi än en gång arrangerar ett :byLight. Vår förhoppning är att det kommer att leda till många nya, kreativa och inspirerande installationer, säger Malmös stadsträdgårdsmästare Ola Melin.

När årets längsta nätter drabbar oss och vintern står och knackar på dörren är det åter dags för ett av Sveriges mest uppskattade ljusarrangemang :byLight. Årets arrangemang är det 3:e i ordningen. Det första genomfördes 2004 på Möllevångstorget, Folkets Park och angränsande områden, det andra 2008 i Slottsparken. Nu är det Drottningtorget och dess omgärdande kvarter som står värd för årets :By LIGHT.

-By LIGHT 2008 hade över 75000 besökare och i år räknar vi med att minst lika många ger sig ut i den offentliga miljön och låter sig återupplivas av spännande och intressanta ljusinstallationer, menar Bertil Göransson, projektledare och ljusdesigner.

Tomteverkstad under högsommaren
Även om sommarnatten är närmast ändlös och vintermörkret avlägset så pågår planeringen för fullt. I ett samarbete mellan ljusdesigners, arkitekter, landskapsarkitekter, belysningsplanerare och tillverkare skall tio objekt under namnet Stadens Ljus visa upp nyskapande lösningar för belysning av det offentliga rummet. I Konstens Ljus får konstnärer med inriktning på ljus i sin konstform möjlighet att skapa spännande installationer för att smycka den offentliga miljön.

Permanenta installationer
Malmö Stads egna ljusdesigners kommer tillsammans med Gatukontorets belysningsansvariga för drift och underhåll göra ett antal installationer vilka permanentas efter arrangemanget, detta i Sättet Ljus.

Fullständigt ljus, Mitt ljus och Trevande ljus
Under arrangemangsveckan anordnas en konferens, Fullständigt Ljus med underrubrik social hållbarhet samt öppna seminarier för allmänheten under namnet Mitt Ljus med inriktning på fasadbelysning, julbelysning och olika ljuskällors användningsområde. Dessutom får elever från olika utbildningsinstanser möjlighet att skapa installationer under namnet Trevande Ljus.

Effektfull kyrka i centrum
Under arrangemanget kommer Caroli Kyrka att fungera som informationsplats och samlingspunkt. Härifrån kommer guidade turer utgå; och det kommer att finnas en utställning med de inblandade aktörerna samt möjligt att hitta mer information om arrangemanget. Kyrkan är sedan tidigare vacker belyst på utsidan och kommer tillfälligt under arrangemanget även få en effektfull belysning på insidan.

-Vi är väldigt glada över att få möjlighet att vara en del av detta fantastiska arrangemang. Caroli Kyrkoplan har vi precis, tillsammans med Malmö Stad Gatukontoret, rustat upp och det kommer att vara en naturlig mötesplats både under arrangemanget och i framtiden, berättar Maria Hall-Person, Profi Fastigheter

Chockera och överraska
En samarbetspartner är Moderna Museet Malmö som under :by LIGHT 2012 har kvällsöppet i samband med utställningen SUPERSURREALISMEN. I museets kafé visas en 3D animation och på torget utanför museet ett skuggspel i storformat av David Krantz.

-SUPERSURREALISMEN och David Krantz ljusanimationer passar perfekt till ljusfestivalen. Surrealismen är en konstriktning som inte klingat av. Genom att chockera, överraska och irritera vill de surrealistiska konstnärerna röra om i människans inre verklighet bakom de yttre stela konventionerna och begränsande hämningar, säger John Peter Nilsson, chef för Moderna Museet Malmö.

Malmö Stad, Gatukontoret hälsar alla välkomna till ett nytt lysande arrangemang!

Plats:
Drottningtorget och östra delen av centrum innanför kanalen med informationsplats på Caroli Kyrkoplan

Datum och tid:
2-11 november 2012, efter mörkrets inbrott och fram till 21:00.
Guidade turer utgår varje heltimme mellan 17:00 och 20:00.

För mer information och högupplösta bilder:
bertil.goransson@malmo.se