Climathon Malmö ska lösa lokala klimatutmaningar

Climathon Malmö ska lösa lokala klimatutmaningar

Den 28-29 oktober anordnar Malmö stad i samarbete med Climate-KIC ett Climathon i Malmö. Ett globalt 24-timmars event med klimatfokus som anordnas av Climate-KIC i 60 städer världen över. Över 100 malmöbor med intresse för hållbarhet har anmält sig till eventet.

Climathon Malmö tar plats på STPLN i Malmö och startar 10:00 den 28 oktober. Under 24 intensiva timmar ska deltagarna på Climathon Malmö ta fram smarta lösningar på lokala klimatutmaningar i Malmö som tagits fram av Malmö stad, Fastighets AB Trianon och MKB Fastighets AB. Till sin hjälp har deltagarna bland annat Joa Falke, affärsutvecklare vid Innovation och Utveckling på Malmö högskola och Mattias Goldmann, vd, FORES vald till Sveriges miljömäktigaste. På programmet finns även inplanerade energikickar i form av yoga, zumba, technoparty och mat från Rude Food Malmö.

- Med Climathon Malmö testar vi ett nytt sätt att ta tillvara den innovationskraft som finns i vår stad, säger Kerstin Åkerwall, direktör på miljöförvaltningen, Malmö stad.

Klimatförändringar och växande städer kräver nya innovativa lösningar

På grund av klimatförändringar förväntas nederbörden öka och bli mer intensiv i Sverige. Malmö stads utmaning handlar om hur vi på ett bättre sätt kan använda öppna ytor och grönområden både till klimatanpassning och till rekreation. Fastighets AB Trianons utmaning fokuserar på att hitta lösningar i bostadskvarteret som kan minska risken för översvämningar i bostäder och källare.

MKB Fastighets AB har tagit fram en utmaning kring hur vi bättre kan ta tillvara Malmös lokaler så att de inte står tomma stora delar av dygnet. Uppvärmningen av våra fastigheter och lokaler orsakar stor klimatpåverkan, för att minska den krävs att använder vi dem på ett smart sätt.

Vinnarteamet får möjlighet att utveckla sin idé

Efter 24-timmars intensivt arbete av deltagarna på Climathon Malmö kommer de bästa idéerna utses av en jury som består av personer från Malmö stad, Vinnova, MKB, E.ON, Sustainable Business Hub, TEM, Malmö Högskola och Climate-KIC. Det team som vinner Climathon Malmö kommer att erbjudas 5 dagar av affärscoaching från Climate-KIC som ett stöd för dem att ta vidare deras idé från idéstadiet till en faktisk vara eller tjänst. Vinnarna kommer även att matchas vidare med den aktör som tagit fram utmaningen.

Malmö är ensam i världen om att även arrangera Mini-Climathon

Parallellt med Climathon Malmö arrangeras ett Mini-Climathon där Klass 7b på Sorgenfriskolan deltar, den enda skolklassen i världen som deltar i Climathon. I Mini-Climathon ska elevernas idéer fångas upp av en panel med med sakkunniga och presenteras globalt i Climathons nätverk.

Tid och plats: 28 oktober 10:00 - 29 oktober 10:00. STPLN, Stapelbäddsgatan 3, Malmö.

Media är välkommen att delta.

Följ Climathon på sociala medier via hashtag #Climathon

Kontakt: Har du frågor om Climathon kontakta Andreas Anderholm Pedersen, projektsekreterare, miljöförvaltningen, Malmö stad, andreas.anderholm-pedersen@malmo.se, 0729-814203.

Pressmeddelande är utskickat av Nina Eneroth, kommunikatör, miljöförvaltningen, Malmö stad, nina.eneroth@malmo.se, 070-939 23 95.