Culture Casbah i Malmö finalist i MIPIM Awards på internationella fastighetsmässan i Cannes

Det kreativa konceptet Culture Casbah som syftar till att få stråk och kommunikationer att bättre koppla ihop Rosengård med resten av Malmö, har chans att vinna ett prestigefyllt internationellt pris. Culture Casbah är en av fyra nominerade projekt i kategorin Best Futura Project, MIPIM Awards, på den stora internationella fastighets- och investeringsmässan i Cannes i Frankrike den 12-15 mars 2013.

2010 vann förslaget Culture Casbah en internationell arkitekttävling om utformning av ett torn, "Törnrosen Tower", på Rosengård. Det vinnande förslaget togs fram av Lundgaard & Tranberg Arkitekter A/S, Danmark. Arkitekternas vision var att förstärka Rosengård och samtidigt skapa ett landmärke i östra Malmö. Med nomineringen har Culture Casbah nu chansen att vinna ett internationellt pris.

- Det är väldigt roligt att Culture Casbah nominerats och nu konkurrerar om utnämningen med projekt från Libanon, Kina och Tyskland. Culture Casbah visar på möjligheten att utveckla ett koncept kring stadsdelen Rosengårds olika delar. Byggnaden är en del i en större helhet i utvecklingen av hela stadsdelen. Nomineringen har ett viktigt signalvärde då Culture Casbah är en symbol för den breda stadsutvecklingen i Malmö, säger Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör i Malmö stad.

- Vi vill att Culture Casbah ska bli östra Malmös viktigaste landmärke och ha en arkitektonisk karaktär som skiljer sig från omgivningarna. Vi vill ge våra kunder ett modernt, urbant boende – ett alternativt sätt att bo för den generation som nu växer upp i Malmö, säger Susanne Rikardsson, affärsutvecklingschef på MKB Fastighets AB.

Culture Casbah är ett av fyra nominerade projekt i klassen Best Futura Project i den årliga tävlingen MIPIM Awards, som äger rum på den stora internationella fastighetsmässan i Cannes i Frankrike. Övriga projekt kommer från Beirut i Libanon, Nanjing i Kina och Berlin i Tyskland.

Torsdagen den 14 mars tillkännages vinnarna i samtliga tävlande klasser vid ceremonin MIPIM Awards Ceremony.

För ytterligare information, kontakta:
Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör, Malmö stad, tfn: 0709-34 22 98
Susanne Rikardsson, affärsutvecklingschef, MKB, tfn: 040-31 34 60

För mer information om Culture Casbah, besök: http://www.malmo.se/download/18.6e1be7ef13514d6cfcc800084881/pim12.1_webb.pdf#search='Culture+Casbah'

För mer information om MIPIM Awards, besök:
På denna sida kan man ladda ner listan över samtliga finalister i de olika kategorier som ingår i MIPIM Awards.