Cykeln i centrum i nytt bostadshus på Östra Sorgenfri

Cykeln i centrum i nytt bostadshus på Östra Sorgenfri

På en obebyggd tomt i Östra Sorgenfri kan snart en ny typ av bostadshus stå klart. På dagens sammanträde beviljade stadsbyggnadsnämnden bygglov för ett klimatsmart och bilfritt boende där cykeln står i fokus.

Huset är ett konceptboende som bygger på idén att leva ett bilfritt liv och uppmuntra till cykling. I huset finns det gott om plats för cykeln. På bottenvåningen görs det plats för cykelförråd, cykelpool och en cykelverkstad, och utanför varje lägenhet ska cyklar kunna hängas upp på väggen. Antalet cykelparkeringar uppskattas bli 89.

Husets utformning ger ett slutet kvarter mot nordväst, och i hörnet av Båstadgatan och Spånehusvägen uppförs en högre byggnad som blir en markör i området. Husets gröna fasad är inspirerad av närliggande bostadshus vid S:t Knuts torg.

– Det är kul att en tomt som länge stått tom nu blir platsen för ett spännande hus och koncept, och att det byggs nytt i den här delen av stan. Med sin placering mellan Norra Sorgenfri som byggs ut just nu och Amiralsstaden som är ett framtida stadsutvecklingsprojekt bidrar området till att knyta ihop stadens olika delar, säger Sofia Hedén (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Bygglovet som beviljats idag möjliggör en modern och innovativ typ av boende som sätter både klimatet och cykeln i centrum. Liberalerna vill att Malmö ska vara en cykelstad i världsklass och kommer fortsätta göra satsningar på enkla och säkra infrastrukturer för stadens cyklister, säger Lars Hellström (L), stadsbyggnadsnämndens vice ordförande.

Sofia Hedén, 0703-56 41 68

Lars Hellström, 0768-20 70 80