Dags för populära Skogens dagar!

Dags för populära Skogens dagar!

Massor av roliga och lärorika aktiviteter väntar Malmös cirka 3000  låg- och mellanstadiebarn som anmält sig till Skogens dagar i Bulltoftaparken den 12-13 oktober. Nytt för i år är bland annat ”Prova på orientering” och ”Ljudverkstad”(end onsd) med musik gjord från föremål hittade i naturen. Som tidigare får även varje klass med sig material hem och i år ligger fokus på svampar. Bland materialet finns en svampaffisch och recept på svampcrépes tillsammans med annat matnyttigt som kanelbullar från Pågen. Det blir naturligtvis dessutom grillning och dragkamp där klasserna får utmana varandra.

PROGRAM (Kl 08.00-14.00 ca)

• 4H Almvik – Får. Lär er hur man arbetar med ull.
  • Puggehatten – Svampar. Lär er mer om svamparnas roll i naturen och som samarbetspartner till träden.
  • Ljudverkstad   - Hur låter det om man spelar på en blomma eller en stjälk? Kan man spela på stockar, stenar, grönsaker, vatten eller lera? (Obs! Endast onsdag)
  • Uppdrag Skogen! – Gå en runda och lös kluriga uppgifter.
  • Bulltofta orientering – prova-på orientering
  • Rovdjurscentret – de 5 stora. Lär känna Sveriges största rovdjur.
  • Malmö Naturskola – Lek och upplevelser.
  • SEA-U – Håvning i dammen.
  • Skånes djurpark – Kaniner och djurkunskap.
  • Skogssällskapet – Tjärbränning.
  • Smed – Bränna i trä. Var med och bränn klassens årliga träplatta.
  • Jägarförbundet – Jakt och vilt.
  • LRF – Från åker till bord.
  • Husartroppen – Häst och vagn. Ta en tur med klassen!
  • Grillplats – Ta med och grilla!
  • Dragkamp – Utmana varandra i klassen!

Skogens Dagar arrangeras varje år i Bulltoftaparken. Elever och lärare i årskurs 1-6 får delta i aktiviteter som syftar till att öka kunskapen om skogen som rekreationsplats och råvaruresurs. Det är Malmö stads Gatukontor och Naturskolan som tillsammans arrangerar Skogens dagar i Malmö.

För mer information: Petra Elmquist tel 040 -34 15 62, mobil 0709 - 34 15 62
petra.elmquist@malmo.se