Damlandslaget i fotboll spelar VM-kval i Malmö

Nu är det klart att damlandslagets sista match för året – VM-kvalmötet med Slovakien den 30 november – kommer spelas på Eleda Stadion i Malmö. Matchen, som har avspark 19.00 och sänds i SVT, blir den första sedan 2013 som damlandslaget spelar i Malmö.

I slutet av november äger damlandslagets sista samling för året rum. VM-kvalmatcher står på schemat och först möter landslaget Finland, den 25 november, på Nationalarenan Gamla Ullevi.

För första gången sedan 2013 kommer damlandslaget till Malmö och spelar på Eleda Stadion. I den senaste matchen besegrades Polen med 2-0 efter mål av Caroline Seger och Lotta Schelin, och nu återvänder damlandslaget till Malmö för att ta tre nya viktiga poäng i VM-kvalet.

– Det är stort att Malmö blir platsen där damlandslagets avslutar VM-kvalspelet detta år. Det ligger helt i linje med våra satsningar på en mer jämställd idrott där damfotbollen är otroligt viktig för staden. Vi ser fram emot att välkomna damlandslaget och supportrar till en härlig fotbollsfest i Malmö, säger Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande.

– Malmö är en härlig fotbollsstad och vi ser verkligen fram emot att få spela på Stadion. I matchen mot Slovakien står tre viktiga poäng på spel i VM-kvalet och vi vill så klart avsluta året på allra bästa sätt. Vi hoppas att många blågula supportrar ser fram emot matchen och kommer och hejar fram oss till en ny seger, säger förbundskapten Peter Gerhardsson.

– Det ska bli väldigt kul att se landslagsfotboll på Eleda Stadion igen. Vi är särskilt glada att det är damlandslaget som kommer hit eftersom Skåne är ett starkt fäste för damfotboll med många framgångsrika föreningar. Landslaget kommer att få bra förutsättningar för att ta en viktig seger och vi hoppas på att publiken sluter upp för att stötta laget, säger Niclas Carlnén, VD, Malmö FF.

– Vi ser verkligen fram emot att äntligen ha en landskamp på hemmaplan i Malmö. Malmö är Sveriges fotbollshuvudstad och det är viktigt att vi som förening nu även får möjlighet att visa upp våra stjärnor och förebilder i den svenska landslagströjan för Malmöpubliken, säger FC Rosengårds klubbchef Jenny Damgaard.

Matchen har avsparkstid klockan 19.00 och kommer sändas i SVT:s kanaler. Information om biljetter till matchen kommer kommuniceras genom svenskfotboll.se.

För mer information kontakta,

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande