Delar av bastutak lossnade på Aq-va-kul

Delar av bastutak lossnade på Aq-va-kul

Delar av värmeskyddet i herrbastun på badhuset Aq-va-kul i Malmö lossnade och ramlade ner inne i bastun på måndagsmorgonen. En besökare som då befann sig i bastun skadade sitt ben vid olyckan.

- Det är förfärligt att en besökare skadades. Som badgäst ska du kunna känna dig trygg med att vistas på offentliga utrymmen som vi har ansvar över, säger Pontus Olsson, enhetschef på stadsfastigheter.

Det var klockan 08.45 som en fibercementskiva lossnade i taket på herrbastun. Troligen har en träpanel torkat ut, varpå skruvförbandet som höll fast fibercementskivan därför släppt.

Bastun besiktigades senast i oktober 2013 i samband med en statusbesiktning av hela badet.

- Vår kontinuerliga egenkontroll har brustit. Händelsen är en tydlig signal på att vi måste se över samtliga bastuytskikt på badet och åtgärda det som behöver åtgärdas, säger Pontus Olsson.

För tillfället renoveras duschar både på herr- och damavdelningen på Aq-va-kul. Under renoveringstiden, som beräknas ta cirka tre månader, finns det provisoriska duschar att tillgå. Den siste juni beräknas renoveringen av duschutrymmena vara klar. Tills dess hänvisar fritidsförvaltningen alla bastubad till relaxavdelningen.

– Vi beklagar verkligen att en besökare farit illa och vi beklagar det inträffade. Jag har nyligen varit i kontakt med den drabbade, som är chockad men vid god vigör. Vi kommer att hantera händelserapporten, påbörja en orsaksutredning samt fortsätta föra dialog med besökaren om incidenten, säger Ann-Christin Magnusson, enhetschef bad, fritidsförvaltningen.

För mer information kontakta:

Pontus Olsson, enhetschef, Malmö stad/stadsfastigheter, tel:
0734-030785, pontus.olsson@malmo.se

Ann-Christina Magnusson, enhetschef, Malmö stad/fritidsförvaltningen,