Demokrati i fokus på Malmös 13 bibliotek

Demokrati i fokus på Malmös 13 bibliotek

Under hela april har alla bibliotek i Malmö extra stort fokus på demokrati. Med över 70 arrangemang på tretton bibliotek får besökare mingla med politiker, gå på demokratikurs, och höra om dagens propagandister och dåtidens demokratiska förkämpar.

Satsningen på biblioteken går under namnet Fokus: Demokrati.
– Ett av bibliotekens uppdrag är att verka demokratifrämjande. I år då det är valår, och demokratin dessutom fyller 100 år, kommer Biblioteken i Malmö under en hel månad att kraftsamla för att vända och vrida på demokratibegreppet. Och framförallt prata om de viktiga rättigheter och skyldigheter som demokrati innebär – för dig, för mig och för samhället i stort, säger stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson.

Politikermingel, historiska Malmökvinnor och valpåverkan

Biblioteket Garaget bjuder in representanter för alla partier i riksdagen och Malmös kommunfullmäktige för en kväll med samtal och mingel den 10 april. Författaren Jeanette Rosengren besöker tre bibliotek och berättar om historiska Malmökvinnor som engagerat sig politiskt, och journalisten Per T Ohlsson föreläser på Kirsebergsbiblioteket den 24 april om risken för att en främmande makt påverkar höstens val.

Andra höjdpunkter under demokratimånaden är en föreläsning med Jimmy Vulovic på Limhamnsbiblioteket om vilka som är dagens propagandister, demokratikurs för förstagångsväljare på Rosengårdsbiblioteket, och nyhetscafé på Stadsbiblioteket med olika inbjudna gäster.

Demokrati för barn

För de yngre spelar Sagofen Isadora teaterpjäsen "Bara en liten pingisklubb", som är specialskriven för valåret 2018, på flera bibliotek. Även författaren och illustratören Stina Wirsén besöker ett stort antal av Malmös bibliotek för att prata med barn om deras rätt till bestämmande.

Se hela programmet på malmo.se/fokusdemokrati

Biblioteken i Malmö

Bellevuegårdsbiblioteket, Bunkeflostrands bibliotek, Garaget, Husiebiblioteket, Kirsebergsbiblioteket, Limhamnsbiblioteket, Lindängenbiblioteket, Masten 2, Oxiebiblioteket, Rosengårdsbiblioteket, Stadsarkivets bibliotek, Stadsbiblioteket, och Tygelsjöbiblioteket

För ytterligare information kontakta Johan Björkwall, kommunikatör, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se