”Den hållbara staden” – om klimatsmarta städer och växthuseffekten

Välkomna till pressvisning av utställningen "Den hållbara staden" på Malmö Museer
Tid och plats: 5 november kl 11.00 på Kommendanthuset, Malmö Museer.

På söndag den 8 november öppnar utställningen Den hållbara staden på Malmö Museer. Här visas hur klimathotet är en global fråga som vi också kan göra något åt lokalt. Malmö ska bli en av världens mest klimatsmarta städer genom att minska stadens utsläpp av växthusgaser.

Varmt klimat är ju skönt. Så varför är det sådant ståhej om klimatförändringar och växthuseffekt? Vad är en hållbar och klimatsmart stad? Vad har Malmö stad gjort för att minska sin klimatpåverkan? Den hållbara staden vill visa problemen, men framför allt lösningarna och vad var och en av oss kan göra. Den handlar om kopplingen mellan dagliga val och klimatpåverkan och förklarar hur den mest klimatvänliga energin är den som aldrig producerats.

Utställningen har tagits fram inom ramen för Klimat Malmö och i samarbete mellan Miljöförvaltningen, Kulturförvaltningen (Malmö Museer), Stadsbyggnadskontoret, Gatukontoret, Serviceförvaltningen och VA SYD.

Klimat Malmö
2009 gör Malmö stad en särskild satsning på klimatfrågan inför klimattoppmötet COP15 i Köpenhamn i december. Klimat Malmö är ett paraply för en rad klimataktiviteter som görs av olika aktörer i Malmö - kommunen, företag, föreningar. Läs mera på malmo.se/klimat.

Pressvisning
Den 5 november kl 11.00 på Kommendanthuset, Malmö Museer. Deltar gör kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu och museichef Göran Larsson.

Invigning
Utställningen invigs av kommunalråd Anders Rubin på söndag den 8 november kl 13.00 för inbjudna gäster och kl 14.00 för allmänheten. I samband med invigningen lanserar Malmö stad även sin klimatsmarta karta, Malmö Green Map.

- om utställningen: Magnus Metz, Malmö Museer, tel 0733-924717
- om Klimat Malmö: Roland Zinkernagel, Miljöförvaltningen, tel 0708-120227