Den iranska filmaren Keywan Karimi är Malmö stads senaste fristadskonstnär.

Den iranska filmaren Keywan Karimi är Malmö stads senaste fristadskonstnär.

Keywan föddes 1985 och hans filmkarriär utforskar omfattande kritiska och politiska frågor som plågar hans hemland och region. Hans kortfilmer, som BrokenBorder (2012) och The Adventures of a Married Couple (2013),tilldelades priser i många internationella filmfestivaler. Karimi greps och hölls isolerad i december 2013 efter att hans dokumentär Writing on the City (2015), som fokuserade på graffitin på Teherans murar från den islamiska revolutionen 1979 till omvalet av Mohamoud Ahmadinejad 2009. I oktober 2015 dömdes han till sex års fängelse och 223 piskrapp för att ha "kränkt islamisk helighet och propaganda mot systemet". 2016, några veckor innan han fängelsestraff verkställdes, släppte han DRUM, hans första långfilm. DRUM hade premiär på den73:e filmfestivalen i Venedig under kritikerveckan.

Karimi arbetar för närvarande med sin andra långfilm med titeln ’Do you know anything about Omid?' som har valts ut för La Fabrique Cinema vid filmfestivalen i Cannes 2020 och CINEMART -programmet vid filmfestivalen i Rotterdam 2021. Den här filmen är från ett originalmanus skrivet av Karimi själv, hans första steg mot manusskrivande.

Under Karimis tvååriga vistelse i Malmö stad planerar han att fortsätta arbeta med sitt hantverk och med en ny dokumentärfilm och fotoarkivprojekt som just nu befinner sig på forskningsstadiet; ett projekt som föranleddes efter hans upptäckt i Paris, av en låda full av foto-negativa arkiv tagna mellan 1920-1940 i Frankrike, Italien och Tyskland. Eftersom fotografens identitet fortfarande är okänd har Karimi kallat detta projekt för ”Frånvaro av en fotograf”.

Kontakt:

Jude Chukwuma Dibia