Valdemārs Tone, Läsaren, 1930-tal. Fotograf: Helene Toredsotter

Den Lettiska Samlingen öppnar på Malmö Konstmuseum

För första gången sedan 1950-talet visas nu hela den samling av de lettiska verk som köptes in till Malmö Konstmuseum strax innan andra världskriget bröt ut och Lettland en tid senare hade annekterats av Sovjetunionen. Dessutom visas åtta helt nya konstverk som kastar nytt ljus på samlingen.

- Hur såg världen ut 1939 när den lettiska samlingen köptes in? Vilken vision hade konstnärerna och vilken vision hade köparen av den lettiska samling som skulle leta sig till Malmö? Tillsammans med utställningens curatorer och inbjudna samtidskonstnärer har vi fördjupat oss i en del av konstmuseets samling som innehåller berättelser om demokrati, nationalstatsbyggande, förtryck, krig och konstens potential som meningsbärare, säger Kirse Junge-Stevnsborg, chef för Malmö Konstmuseum.

Den lettiska samlingen innehåller allt från landskapsmålningar och porträtt till scenografi, illustrationer och krigsskildringar, huvudsakligen från 1930-talet. Konstsamlingen var tänkt att representera samtidskonsten i Lettland vid den här tiden, som präglades av Lettlands självständighet 1918, den ryska revolutionen och första världskriget, men också av presidenten Kārlis Ulmanis auktoritära regim och kulturpolitik.

I utställningen visas den historiska samlingen upp vid sidan av verk av nio nutida konstnärer från Lettland, Litauen, Estland, Sverige, Danmark och Ukraina som har inspirerats av den lettiska samlingen och dess historia, som en slags dialog över tid och rum.

Pressvisning
Torsdag 1 december kl. 10.00
Fler pressbilder publiceras på Mynewsdesk förmiddag den 1 december.
OSA gärna till Disa Torbjörnsdottir på disa.torbjornsdottir@malmo.se senaste den 30 november.

Citat från utställningens curatorer
- Vi bestämde oss för att arbeta med samtida konstnärer från Lettland och andra håll för att öppna upp fler perspektiv kring den historiska lettiska samlingen, en riktigt fascinerande episod av konsthistoria och diplomati som delas mellan Lettland och Sverige. Med inspiration från den lettiska samlingen har konstnärerna följt upp olika trådar som rör nationalism, historia, bilder av krig och våld, men också myter och symbolik i själva verken. Berättelserna vidgar och komplicerar den vanligtvis ensidiga historien om nationsbyggande, säger curatorn Inga Lāce.

- Vi har tittat på de många skikten som finns när en samling sätts samman, både personliga och ideologiska. Vad ville man egentligen visa upp, och varför? Den lettiska samlingen är till största delen från 1930-talet och det blev uppenbart för oss att det skedde en förändring i konsten i Lettland från ett mer experimentellt förhållningssätt på 1920-talet till konservativ estetik på 1930-talet. Med utställningen kopplar vi samman denna vändning med en allmän nationalistisk tidsanda i kulturpolitiken. Nu som då utgör konst en betydelsefull markör när det kommer till hur nationalstater framställer sig själva, säger curatorn Lotte Løvholm.

Kort fakta
Den Lettiska Samlingen har vernissage den 2 december klockan 17.00. Den öppnas av kommunalrådet Janne Grönholm, Kirse Junge-Stevnsborg samt curatorerna Inga Lāce och Lotte Løvholm. Dagen efter håller curatorerna en öppen specialvisning klockan 14.00

Utställningen visar hela den historiska lettiska samlingen tillsammans med åtta helt nya verk, inköpta av Malmö Konstmuseum.

De samtida konstnärerna är Makda Embaie, Ieva Epnere, Santiago Mostyn & Susanna Jablonski, Ieva Kraule-Kūna, Lada Nakonechna, Jaanus Samma, Anastasia Sosunova, Asbjørn Skou.

Fullständig lista på medverkande konstnärer från från den ursprungliga lettiska samlingen hittar du på Malmö Konstmuseums webbplats.

Under utställningsperioden släpps en katalog för Den Lettiska Samlingen och det erbjuds också ett seminarium den 31 mars 2023. Utställningen, katalogen och seminariet bidrar alla in i det europeiska projektet From complicated past towards shared futures, ett samarbete mellan Latvian Centre for Contemporary Art i Riga, National Gallery of Art i Vilnius (Lithuanian National Museum of Art), OFF-Biennale i Budapest, Muzeum Sztuki i Lodz och Malmö Konstmuseum

Läs mer om utställningen: Den Lettiska Samlingen

Kontaktperson

För frågor kontakta Disa Torbjörnsdottir, kommunikatör på 070 793 18 22 eller disa.torbjornsdottir@malmo.se