Det är allt eller inget för Malmös officiella Lucia 2010; Jane Bengtsson

Det är allt eller inget för Malmös officiella Lucia 2010; Jane Bengtsson

Hon heter Jane Bengtsson; Malmös officiella Lucia 2010. Inflyttad från Broby i nordöstra Skåne, men det är Malmö som är hemma nu, för den 25 åriga Möllantjejen. Den 3 december kröns hon i St Paulikyrkan kl 19.00.

Juryns motivering lyder; Janes starka personlighet och obändiga tro på människors lika värde gör henne till en god ambassadör för det mångkulturella Malmö. Med hopp, värme och en stark vilja tar hon strid för det hon tror på och gör de svagas röst hörd.

Möllevången ligger Jane varmt om hjärtat och hon säger att hon älskar allt som finns där, stämningen, kulturen, blandningen, människorna. Men på frågan om vilken hennes favoritplats i Malmö är blir svaret:

- Pildammsparken på natten. Jag och min sambo tar ofta nattliga promenader där och det är så mysigt, nästan lite magiskt. Belysningen, skulpturerna, lugnet och de människor som finns där då.

Det var Janes mamma som anmälde henne som Luciakandidat, men det var inte förrän hon satt på intervjun som det gick upp för henne att det handlade om att bli Malmös Lucia.

-Jag har aldrig varit Lucia förut, men det känns jätteroligt att få vara det. För mig står Lucia för hopp och ljus. Att vara Lucia ger mig möjlighet att sprida glädje, framförallt till de som är svaga och ensamma.

Det går inte att ta miste på att den här tjejen brinner för sina medmänniskor och sin omvärld. Det började när hon fick jobb på Greenpeace 2006. Hon beskriver det själv som att hon hamnade på rätt spår och att det var då hennes riktiga liv började.

- I samma veva som Norge skulle starta kommersiell valjakt, sökte Greenpeace folk och jag kände att nu måste jag göra något, förklarar hon.

Jane har sedan arbetat för Amnesty och just nu är hon på Hassela Helpline som är en hjälplinje för unga missbrukare, deras vänner och anhöriga. Hennes mål är att få resa ut som volontär och helst som följeslagare i Israel. Men just nu väntar hon på besked om ett volontäruppdrag i USA som handlar om att informera om att man inte kan ha vargar som husdjur.

Det råder knappast några tvivel om att Malmös Lucia 2010 är en engagerad tjej. Hon beskriver sig själv som glad, lite galen, otålig, full av energi och det är allt eller inget som gäller för Jane.

-Jag tror på det goda i människan och på att alla har något att ge, avslutar hon.

För mer information www.malmo.se/lucia eller kontakta Projektledare, Viveca Byhr Lindén Tel: 0709-34 14 14 E-post: viveca.b.linden@malmo.se