Från tillverkningen av bron

Det stora lyftet - Sveriges första kolfiberkompositbro

Välkomna att närvara när Sveriges första Kolfiberkompositbro lyfts på plats! Det är en gång- och cykelbro över Risebergabäcken som byts ut mot denna unika bro, som är först i sitt slag i norra Europa!

När: Tisdag 28 mars. Samling 11.30 vid det västra brofästet. På plats finns representanter för Malmö stad och Kompositbroar och kan svara på frågor. Klockan 11.47 sker lyftet av bron.

Var: Svanegången (fortsättningen av Staffanstorpsvägen mot Vattenverksvägen. Parkering finns i bostadsområdet vid Staffanstorpsvägen, sedan får man gå runt till västra sidan av brofästet.

Bron och cykelbanan öppnar igen i mitten av april.

För frågor om bron:

Per Carlsson, gatukontoret, 070-970 99 59

Fredrik Wettermark, Composite Design, 070 723 12 85, www.kompositbroar.se/

Utskickat av

Johan Edgren, gatukontoret, 070 962 95 68

Fakta om bron

Kompositbroelementet har måtten: längd 17,6 m, bredd 3,5 m och höjd 0,4 m. Bron har sju parallella kolfiberbalkar med rektangulärt tvärsnitt som sedan limmas samman.

Varje balk belastas efter tillverkningen med 4,2 ton för att testa att bron klarar kravet på styvhet/nedböjning. Kolfiber/epoximaterialet är av prepregtyp och har sedan härdats i autoklav. Byggmetoden är utvecklad och patentsökt av Kompositbroar och ger stora för­delar gentemot att bygga med konventionell teknik.

Fördelar med kompositfiberteknik:

• Stor arkitektonisk frihet.
  • Kontroll under tillverkning avseende fukt, temperatur mm vilket innebär en större koll på det slutliga resultatet.
  • Underhållsfritt material.
  • Optimerad konstruktion med avseende på hållfasthet, styrka och tyngd.
  • Optimerat/minimerat utnyttjande av material.
  • Reducering av montagetider.
  • Förkortade tider för tillfällig omdirigering och avstängning av infrastruktur i samband med bygge/montage.
  • Ämnen