Det var en gång en mediawannabe och en vacker uteliggare

Det var en gång en mediawannabe och en vacker uteliggare

En urban kärlekshistoria, eller reklam för Malmö Folkets Park? Nej, det är inte helt lätt att sätta fingret på vad ParkTV är. Men roligt är det i alla fall. ParkTV är en humorsatsning inspelad i Folkets Park i tio delar, med Sissela Benn och Simon Svensson.

Radioapan Simon Svensson, spelar tv-profilen Simon Svensson. Eller, profil och profil förresten. Han är programledare för en lokaltvstation: ParkTV. Hans uppdrag och ambition är att göra tv, så som tv är på tv. Framgångsrika programkoncept kopieras och förparkas. Parkat & klart, Folkets Parks nästa Top Model, Parkdesign med Simon & Thomas, Parktuellt,På folkets spår, PS en parkdagbok är några exempel.

När Simon i första avsnittet; Parkat & Klart, behöver en lokal guide, anlitar han Nellie Gorskij, spelad av Sissela Benn. Nellie är en ganska ovanlig åttiotalist som bor under en buske i Parken och försörjer sig på tiggeri och lever på vad hon kan hitta i form av snabbmat, nyttigt snax och glass. En udda vänskap och kärlek växer fram mellan de båda och löper som en röd tråd genom den nyckfulla ParkTV-tablån.

Serien som finns på Youtube, malmofolketspark.se och Riketssal.se har femtontusen visningar och publikresponsen är positiv.

Är då ParkTV reklam för Folkets Park? Det är åtminstone produktplacering i sin grövsta form och det är svårt att inte gilla Parken när man tittar på ParkTV. Så ja, reklam, men också så mycket mer.

Kontakt: Heléne Östberg, 0709-34 12 71, helene.ostberg@malmo.se, malmofolketspark.se, Facebook.com/folketspark