Digital delaktighet ska minska utanförskapet

I morgon startar Nyfiken på nätet, datakursen som kan minska socialt utanförskap. På ett internetkafé i Lindängen samlas entusiastiska nätnoviser för att tillsammans ta de första stegen på sin digitala resa.

– Målet med Nyfiken på Nätet är att överbrygga den digitala klyftan i samhället. Både Lindängen och Rosengård är områden där det bor människor i socialt utanförskap och vi har sett att det kan minska genom att öka den digitala delaktigheten, säger Susann Ek, chef för Lindängenbiblioteket.

– Tillsammans med Rosengårdsbiblioteket såg vi ett behov av att öka datakunskaperna bland de boende på områdena, så det känns mycket bra att det äntligen kommer igång, säger Susann Ek.

Nyfiken på nätet genomförs inom ramen för Områdesprogram för ett socialt hållbart Malmö. Kursen är samarbete mellan såväl privata som kommunala aktörer: Lindängenbiblioteket, Rosengårdsbiblioteket, ABF, Stena Fastigheter, Visans förskola och MD Internet Café.

Deltagarna träffas vid sju tillfällen med start tisdagen den 29 mars. Varannan gång har de lärarledd undervisning, däremellan vankas gruppstudier där deltagarna lär av varandra.

När: Tisdagen den 29 mars, klockan 10-12

Var: MD Internet Café, Koralgatan 32 på Lindängen

Kontakt: Susann Ek, 0734-36 90 44

Områdesprogram för ett socialt hållbart Malmö

Nu lyfter vi Malmö.

Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och

arbeta i. Tillsammans med malmöborna, företagare, fastighetsägare,

högskolan och andra ska vi hitta nya lösningar som gör staden ännu bättre.

Vi börjar resan i områdena Herrgården, Holma-Kroksbäck, Lindängen och

Seved. För nu lyfter vi Malmö!

Områdesprogram för ett socialt hållbart Malmö

Nu lyfter vi Malmö.

Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och

arbeta i. Tillsammans med malmöborna, företagare, fastighetsägare,

högskolan och andra ska vi hitta nya lösningar som gör staden ännu bättre.

Vi börjar resan i områdena Herrgården, Holma-Kroksbäck, Lindängen och

Seved. För nu lyfter vi Malmö!