Digital kultur på Youtube

Digital kultur på Youtube

I kulturförvaltningens nya Youtube-kanal ”Kultur i Malmö” kan Malmöbor och andra kulturintresserade i landet ta del av digital kultur. Där finns guidade turer i utställningar, Malmös kulturarv, författarbesök, kreativa verkstäder, Malmöhistoria och mycket mer – bekvämt hemifrån soffan.

När kanalen nu lanseras kan du som tittare ta del av en stor mängd filmer, så som filmen om Malmöhus slotts historia, ett exklusivt samtal med fotograf Julia Lindemalm om hennes möte med Joe ”Tiger King” Exotic och en guidning genom ett Malmö under smörets storhetstid i filmen om Smörkontrollen.

– Vi vet att kultur är livsviktigt för hälsan! Därför känns det så bra att vi digitalt kan hälsa på hemma hos våra besökare – med utställningar, författarsamtal, berättelser om Malmö och mycket mer – nu när vi inte kan ta emot besökare som vanligt, på grund av pandemin, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör.

I samband med coronautbrottet våren 2020 då Folkhälsomyndigheten uppmanade till fysisk distansering blev behovet av att kunna ta del av kultur online akut. Sedan dess har kulturförvaltningen producerat många filmer – nu flyttar filmerna in i den gemensamma Youtube-kanalen ”Kultur i Malmö”.

Länk till Youtube-kanalen: https://bit.ly/KulturiMalmö

För ytterligare information kontakta Anna Nystedt, kommunikationschef kulturförvaltningen, 0701–48 76 38, anna.nystedt@malmo.se