Ditt liv, dina drömmar, ditt bibliotek: Fullspäckat program på Stadsbiblioteket i vår

Ditt liv, dina drömmar, ditt bibliotek…

Så lyder vårens tema på Stadsbiblioteket. Ett tema som tydligt visar vad Stadsbiblioteket är och ska vara: en plats för drömmar, upplevelser och nyfikenhet, en plats där man kan nå insikt om sitt eget liv – och andras.

Under hela 2012 kommer Stadsbiblioteket att ha fokus på sina besökare, nya såväl som gamla. Via dialoger, samtal och andra undersökningar ska vi kartlägga förväntningar, behov och önskemål.

Ett axplock ur vårens program:

Drömfabrik med Navid Modiri och Johannes Hansen, som är två av Sveriges mest spännande och nytänkande konsulter inom utveckling och kommunikation.

En drömhelg för alla barn, med Saga & Pyssla, som lockar med ett äventyr i drömmarnas och sagornas värld.

Internationell författarscen fortsätter att ta världslitteraturen till Stads­biblioteket och får i vår besök från såväl närliggande Norge som fjärran Sydafrika, och därtill Tyskland och Italien: Norske författaren Roy Jacobsen, tyske författaren Marcel Beyer, den nobelpristippade italienske författaren Antonio Tabucchi och slutligen Marlene van Niekerk från Sydafrika. Vid varje besök läser Håkan Paaske från Malmö Stadsteater ur den gästande författarens verk.

August Strindberg kommer att gästa biblioteket – i skådespelaren Clas Göran Söllgårds gestalt.

… och Zlatan kommer inte, men väl journalisten och författaren David Lagercrantz, som fick det ärofulla uppdraget att tillsammans med Zlatan skriva den svenska superstjärnans självbiografi. Hör honom berätta om storsäljaren som kallats ett ”bokhistoriskt fenomen”.

Stadsbiblioteket ordnar en filmfestival och ser fram emot många bidrag från Malmöborna på vårens tema: Hur ser biblioteket ut i ditt liv och dina drömmar? Skapa din egen vision i rörliga bilder på temat Ditt liv, dina drömmar, ditt bibliotek.

I Berättarrummet får sagor och berättelser nytt liv. I ett rum i rummet, en fantastisk sagolåda, trollar vi med ljud och ljus under sagostunder och berättaraftnar.

Spännande inspirationskvällar för unga företagare! Delta i workshoppar och tävlingar, få coachning, lär dig mer på våra kurser och bygg nätverk med såväl nya som etablerade företagare. Almi Företagspartner Skåne i samverkan med Företagsservice och Lärcentrum på Stadsbiblioteket bjuder in till vårens inspirations­kvällar.

Garderobsöppning. Till tjusiga toner och allmänt ståhej öppnar vi vår nya garderob! Här finns mängder med utklädningskläder som Yalla Trappan sytt just för Stadsbiblioteket. Släpp lös marsmänniskan, lejonet, prinsessan eller draken i dig! Stor invigning både på för- och eftermiddagen. För barn 3 – 9 år.

Dela - Live!
Har du tips på smarta digitala verktyg? Vilka är dina favoritappar? Har du gjort en film? Vad gör du med dina bilder? Hur använder du din läsplatta? Skriver du på en bok? Eller håller du på med något annat du vill dela och diskutera med andra? Under några tisdagskvällar träffas vi och delar nya upptäckter, pågående arbetsprocesser, fiffiga lösningar och en hel massa annat med varandra.

Och slutligen: lördag 9 juni invigs BALAGAN – bibliotekets nya, fantastiska rum för alla mellan 9 och 12 år!

Se nedan hela programmet i pdf-format!

Eva Jönsson
Informationssekr