Doftande Primadonnor i Malmö

Varje år smyckas Malmö med nya, vackra blommor i spännande färgsättningar och formationer. Planteringen av årets sommarblommor är i full gång. I år har gatukontorets Karin Sjölin och John Taylor inspirerats av Marimekkos klassiska Unikko-mönster.

- Det är en stor ära att ansvara för Malmös blomsterprogram, säger John Taylor som även ansvarar för Slottsträdgården och Folkets parks planteringar.

- Visionen är att vidga malmöbornas vyer för nya sorters blommor och växter, samtidigt som vi vill ge dem en naturupplevelse i stan, berättar landskapsarkitekt Karin Sjölin

Glädjespridare
– Vårt jobb är att göra folk glada, och på en infartsled har vi inte många sekunder på oss. Det gäller att bilförarna hinner se de klara och vackra färgerna och känner sig lite lugnare i trafiken, ler John. I sommar kommer 75 000 växter, totalt 40 sorter, att pryda Malmös rabatter.

Inspirerades av Marimekko
– I år har vi inspirerats av Marimekkos klassiska Unikkomönster och har jobbat med samma färger och enkelhet. Malmös planteringar har därför en vit och låg botten med högre och färgglada accenter.

– Vi har också ett övergripande dofttema. De doftande primadonnorna som Malmöborna kan njuta av är till exempel åtta olika sorters luktärter och vackra, drottninglika liljor.

Solnedgång och månsken
Rent färgmässigt har man valt två underteman till Marimekko-inspirationen: solnedgång och månsken.
– I innerstaden har rabatterna solnedgångstemat, och blir där ljusa i botten med färgklickar av starkt orange, cerise och ljusare rosa, berättar Karin. I resten av staden är det månskensfärger - ljusblått, silver, svart och blekgult. Utmed de större infartsvägarna till Malmö blir det urnor med solnedgångsfärgerna.

Kontakt: John Taylor, slottsträdgårdsmästare, Malmö stad, gatukontoret: 040-347598, 073 438 64 15

Karin Sjölin, landskapsarkitekt, Malmö stad, gatukontoret: 040-341686

Annika Blomquist, informatör, Malmö stad, gatukontoret: 0709 34 14 79