Dubblat bidrag till Stadsmissionen nästa år

Dubblat bidrag till Stadsmissionen nästa år

Sociala resursnämnden beviljar Skåne Stadsmission - Café David en halv miljon mer i bidrag nästa år. Stadsmissionen tar också över Värnans lokaler och riktar verksamheten till EU-medborgare.

Inför 2015 har 87 organisationer inom det sociala området ansökt om bidrag från Sociala resursnämnden i Malmö stad. Nämnden har fördelat 10 528 000 kronor till dem. 1 050 000 kronor går till Stiftelsen Skåne Stadsmissionen – Café David. Bidraget innebär en fördubbling jämfört med 2014, då Stadsmissionen beviljades 550 000 kr. Café David kommer även att få extra medel på 70 000 kronor för de två sista månaderna av 2014.

– Vi har många föreningar och organisationer i Malmö som gör ett värdefullt arbete inom det sociala området och flera får ett ökat anslag, bland annat Stadsmissionen för sitt arbete med EU-medborgarna, säger Carina Nilsson (S), ordförande i sociala resursnämnden.

Stor ökning av besökare
I Stadsmissionens dagverksamhet erbjuds hemlösa, missbrukare och andra som befinner sig i en socialt utsatt situation möjlighet till medmänsklig kontakt, mat, kläder, aktiviteter samt möjlighet till en plats att vara. Caféet har under de senaste två åren upplevt en stor ökning i antalet besök. Ekonomiskt utsatta EU-medborgare har stått för en stor del av den ökande målgruppen.

Stadsmissionens behov av en ny lokal har varit stort. I diskussion med Malmö stad har därför beslutats att Stadsmissionen tar över Träffpunkt Värnans lokaler vid Nobeltorget. Värnan, som har verksamhet för hemlösa och personer med missbruk, flyttar delar av sin verksamhet till Aktivitetshuset på Norra Grängesbergsgatan. När Stadsmissionen tar över kommer verksamheten att rikta sig främst till EU-medborgare och man kommer att erbjuda frukost, klädbyte samt dusch- och tvättmöjligheter sju dagar i veckan. Stadsmissionen kommer att starta upp verksamheten så snart medarbetare finns på plats.

– Att vi funnit en lösning kring lokalfrågan för EU-medborgare som uppehåller sig i Malmö samtidigt som Aktivitetshuset kan ta emot Träffpunkt Värnans tidigare besökare ser jag som en bättre lösning för alla, säger kommunalråd Carina Nilsson.

För att möta och ge stöd till gruppen EU-medborgare har Sociala resursförvaltningen utsett en samordnare för EU-medborgarfrågor som regelbundet kommer att vara på Värnan.

Carina Nilsson (S), kommunalråd, Socialtjänst, vård och omsorg
Telefon: 040 - 34 12 61