Brewer & Blennow på bibliotek Garaget i Malmö. Foto: AdeY

Duon Brewer & Blennow blir Malmös kommunkoreograf

Duon Brewer & Blennow blir Malmö stads kommunkoreograf med ett dansresidens under ett års tid. Tillsammans med ungdomar i åldern 16–19 år kommer de att undersöka biblioteken genom en kombination av dans och läsning. Med workshops, ett performanceverk och en utställning.

Efter en ansökningsprocess är det nu klart att uppdraget att skapa dans på biblioteken i Malmö går till den konstnärliga duon Brewer & Blennow.

–Vi är glada att kunna presentera Brewer & Blennow som Malmös kommunkoreograf, med ett spännande residens som blandar dans med läsning på biblioteken. Dans är en viktig kulturform och en av de mest önskade bland unga Malmöbor, säger kulturdirektör Pernilla Conde Hellman.

Brewer & Blennow

Brewer & Blennow består av dansaren Elise Brewer och koreografen Sanna Blennow, en konstnärlig duo som är baserad i Malmö och har samarbetat sedan 2018. Deras uppdrag pågår i ett år och genomförs tillsammans med biblioteken.

Under residenset kommer Brewer & Blennow att erbjuda workshops för ungdomar, och tillsammans med dem skapa ett koreograferat performanceverk samt en utställning. Vid residensets slut kommer ett interaktivt arkiv att ha vuxit fram, som även kommer att finnas för utlån på biblioteken.

– Biblioteket är en demokratisk plats som rymmer många olika sinnesstämningar, kulturer och aktiviteter. Det är en plats som kravlöst tillåter kroppar att “bara vara” i offentligheten. Genom residenset vill vi öka intresset för biblioteksrummet och dess litteratur, nyfikenhet kring dans, samt ge de medverkande ungdomarna inflytande över biblioteksrummets användnings- och verkningsområde, berättar Brewer & Blennow.

Kommunkoreograf

Kommunkoreograf är ett initiativ och en metod som provats och utvecklats sedan 2016. Det är ett sätt för kommuner att ha dansresidens och tillgängliggöra dansen för sina invånare. Genom projektet vill man förankra och sprida dans till platser i staden som tidigare sällan samarbetat med dans som konstform.

Projektet finansieras med medel från Riksteatern Skåne, Kulturrådet och Malmö stad.

För ytterligare information om kommunkoreograf i Malmö, kontakta Emilia Thorin, utvecklingssekreterare kulturförvaltningen, 0702–55 77 82, emilia.thorin@malmo.se

För ytterligare information om kommunkoreograf i Skåne/Sverige, kontakta Claes Forsell Andersson, scenkonstkonsulent dans, Riksteatern Skåne 0721–80 90 64 claes.forsell-andersson@riksteatern.se

Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, johan.bjorkwall@malmo.se, 0768–78 63 23