Efter drygt 20 år – bostäder planeras i sista etappen av Bo01-området

Efter drygt 20 år – bostäder planeras i sista etappen av Bo01-området

Under drygt 20 år har grusplanen i Västra hamnen varit tillfällig parkeringsplats och uppställningsplats för byggbodar. Nu planeras istället för bostäder. På dagens möte bestämde stadsbyggnadsnämnden att det ska tas fram en ny detaljplan för fastigheten vid Ankarparken.

Fastigheten ligger i Bo01-området i Västra hamnen och var tänkt att användas för verksamhetslokaler, men har varit obebyggd ända sedan bomässan för drygt 20 år sedan. Nu är avsikten att rama in Ankarparkens södra del med bostäder, och på så vis slutföra utbyggnaden av Bo01.

Särskild hänsyn ska tas till bottenvåningens funktion. Byggnaden ska inte upplevas som för privat, och ytorna runt omkring inte upplevs som att de tillhör bostadshuset. Grundtanken med Ankarparken var just att den skulle upplevas som öppen och tillgänglig för alla, och meningen med den nya detaljplanen är att hedra det. Byggnaden ska därför bidra till ett levande gatuliv och inte uppfattas som en barriär till parken eller stråket utmed kanalen.

Fastigheten är relativt liten och därför kommer det att behövas en grundlig utredning av hur stor en bostadsbyggnad kan vara för att det samtidigt ska finnas plats för parkeringar, avfallslösningar, förråd och så vidare. Redan nu går det att slå fast att det inte finns förutsättningar för en bostadsgård i enlighet med gällande riktlinjer, och därför behöver kompenserande åtgärder undersökas.

– Det är hög tid att den här platsen används på ett vettigt sätt, och jag är glad att bollen nu äntligen är i rullning. Fastigheten är den sista pusselbiten kring Bo01, och därför är det viktigt att projektet får en tydlig hållbarhetsprofil. Samtidigt är det viktigt att parken behåller sin välkomnande karaktär och inte upplevs som en privat grönyta när fastigheten bebyggs, säger Stefana Hoti (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Utbyggnaden av Västra hamnen har pågått under en lång tid och nu tillkommer ytterligare en pusselbit som bidrar till att knyta ihop stadsdelen och ersätta gammalt med nytt. Här får vi fler bostäder, som ju är eftertraktat, och ett lyft för Ankarparken, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– För drygt 20 år sedan påbörjades byggnationen av Bo01 som, i viss utsträckning, kan anses vara startskottet på den fantastiska resa som Malmös stadsutveckling har gjort under senare decennier. Att den sista pusselbiten snart faller på plats är oerhört spännande, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90

Lars Hellström, 0768-20 70 80